lördag 25 februari 2012

Undgomsfantasy -serie!

"Passande ämne då jag idag har skrivit klart min bok!

Jag har skrivit en fantasybok för ungdomar. Ett problem jag ser är att det är den första boken av tre. Har du något tips på hur jag ska formulera följebrevet? Jag har hört att bokförlag automatiskt tar avstånd då någon opublicerad vill ge ut flera böcker i en serie.

Böckerna kommer tyvärr vara lika självstående som t.ex. Harry Potter. Läser du andra boken i serien utan att bry dig om den första kommer du att förstå sammanhanget men du får inte något djup.

Jag har skissat på en plotline för de båda kommande böckerna i trilogin. Jag vet precis hur den ska sluta, hur alla röda trådar ska knytas och vad som ska hända.

Hur övertygar jag förlagen om att jag verkligen har tänkt igenom detta och hur visar jag dem att jag har en plan utan att skicka med 20 sidor presentation?
(Hur skriver man ett bra presentationsbrev!?)

Ska jag nämna att handlingen till bok två och tre redan är skissad?

Att lämna in alla tre böcker som en bok är tyvärr inget alternativ. Den första boken är på 75.000 ord och bok två och tre kommer att landa på något liknande.

Tack för en mycket bra blogg!"

Svar:
Tack Anonym och grattis till ditt bokmanus!
Jag såg i kommentarerna att den fantastiska fantasyförfattaren Maria Turtschaninoff nappade på din fråga och tänker svara under helgen - lyllos dig! Marias blogg är skitbra och finns här.

Tills vidare kan jag ju säga att jag hade en baktanke om att Maja Grå-böckerna skulle kunna bli en löst sammanhållen serie, men det var ingenting jag nämnde när jag försökte få den första boken antagen.
Det är lite dubbelt det där. Om första boken går bra och det känns som om det finns en naturlig fortsättning så skulle nog ett förlag vara tända på det. Men du har nog också rätt i att det kan vara kruxigt att initialt få en hel serie antagen.
I övrigt avvaktar vi Marias svar tycker jag. Spännande!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för ditt svar! Roligt också att ännu en författare planerar att svara på den.

En lustig sak jag såg är att mina böcker och din kommande bok handlar om svensk folktro.

Jag började skriva på min bok och lägga upp planen för de kommande böckerna för snart två år sedan. Det fanns för lite fantasy med fokus på den svenska folktron. Roligt att se att någon annan också uppmärksammar det fantastiska med de gamla sagorna.

Nu hoppas jag på att i framtiden få en bok antagen. Om inte denna blir det (Jag förbereder mig på att två års arbete är "borta".) kommer jag börja skriva på en ny direkt.

Jag är bara 21 år och har några år på mig att försöka bli publicerad, men det är klart att man vill kunna se en framtid som författare nu direkt.

Jenny sa...

Precis det har jag också fått tänka på. Skrivit med tanke på trilogi och nämnde också det i följebrevet, men mycket kortfattat. Manuset antogs ju men har nog redigerats så att boken kan stå för sig själv. Det är en balansgång, men samtidigt: första boken måste ju vara så bra att den inte bara bäddar för fortsättning men också lockar läsaren vidare. Det är kanske också i förlagets intresse att hitta en författare som planerar framåt? Men då måste som sagt ettan ha potential...

Boktjuven sa...

Kul fråga, och jag vill också ser svaret!

Maria Turtschaninoff sa...

Nu har jag svarat! Men lyssna på vad Jenny här ovan säger, hon har ju faktiskt erfarenhet av att sälja in en trilogi, det har inte jag.

Jenny sa...

Kan ju precisera lite att bara första boken är antagen, och att förlaget dessutom tyckte att det kan vara bra att få läsarreaktioner före man går vidare med en tvåa och trea. I skrivande stund vet jag inte ännu om det alls ska stå att det kan komma efterföljare till "ettan" :)
Lycka till till anonym som skickat frågan! Bara 21 år! Du har massor av tid på dig, se till att manuset du skickar in är det bästa du kan åstadkomma och jag håller tummarna för att det kommer en ny fantayförfattare :D

Amanda sa...

Stort tack för bra input alla!

Och stort lycka till till dig som ställde frågan.
Klart man inte vill känna att man kastat bort tiden, men jag lovar dig: Även om (jag säger bara OM) detta nu inte råkar bli din första antagna bok så är det inte två års arbete som är borta. För du har lärt dig massor, massor på att planera och skriva en så pass komplex och lång sammanhängande berättelse i så unga år, som du kan dra nytta av i hela ditt fortsatta skrivande.