torsdag 29 mars 2012

Om Elizabeth Georges bok 'Write Away'.

Camilla Läckberg hyllade den under skrivarseminariet på bokmässan i fjol.
Maria Turtschaninoff läser om den ibland, trots att hennes process ser annorlunda ut.

Jag blev nyfiken. Har nu läst.
Och ja, jag tycker att boken är givande; ganska inspirerande och väldigt handfast.

Mina romanbyggen ser inte heller ut som deckarförfattaren Elizabeth Georges, inte alls.
Dessa kartläggningar av varje karaktärs köksskåp, sexliv och politiska åsikter i förväg är SÅ inte min grej.
Och herregud vilken kadaverdisciplin hon har med sina metoder. Som hon har djupanalyserat sina egna tekniker.

Men jag fick en del att tänka på.
Detta att förarbete lönar sig. Eller inte bara lönar sig, det är nog en nödvändighet att planera innan. Speciellt för mig, speciellt i spänningsgenren. Då slipper jag köra fast för hårt.

Och jag gillar följande lilla pepp från Ms George:
- Skrivarpassion + skrivarbegåvning + hårt arbete = du kommer att bli publicerad.
- Skrivarpassion + hårt arbete = du kommer nog att bli publicerad.
- Skrivarpassion + skrivarbegåvning = du kommer inte att bli publicerad.

6 kommentarer:

Andra intryck sa...

Den ligger på mitt nattduksbord, blir till att läsa den i helgen.

Johannes sa...

Menåh. Fatta vad frustrerande det är att aldrig komma fram till "hårt arbete" eftersom tiden inte räcker till något annat än att slita för brödfödan och att köra barnen till den jävla sporten.

Den jävla sporten.

Lovable sa...

Tycker boken är helt okej, men använder nog Sören Bondessons "Konsten att döda" allra mest. Dessutom innehåller den bidrag från författare som han hjälpt på vägen. Sånt är kul för en aspirerande författare att läsa!Läst den? Kram!

Janina sa...

Gillar också "Skriv på!" (Som "Write away" heter på svenska. Finns för övrigt i pocket.)

Jag gillar att den är så handfast. Till exempel tipset om att fotografera miljöer för att undvika att fastna i klichéer i miljöbeskrivningarna. Eller att skriva skrivdagbok, för att kunna gå tillbaka och se att skrivprocessen varit kämpig tidigare. Men att det ändå blev en bok till slut.

Annars håller jag med Lovable - Sören Bondessons bok är väldigt bra. Även om man inte skriver deckare.

Amanda sa...

Tack för bra tips!

Ja jag blir också så förbannad på den där jääävla sporten Johannes!

Tur det finns saker som sex, sprit och rock'n roll som i a f kan hålla en del kids borta från den hemska idrotten.

Helene C sa...

Hmm.. har precis klickat hem två handböcker i skrivning. Nu blir jag sugen på en till!