måndag 16 april 2012

Mina mariginaler igen - bildsvar till Ingeruns kommentar.


Här är en skärmdump från mitt nya vuxenmanus i Word (fast utzoomat 35% och sedan i låg upplösning förstsås, så man inte kan läsa).

Med mina "extrema" inställningar (5,5 cm hög & vänst, 3,4 cm uppe och nere, Times 12 p, 1,5 radavstånd).

Ser detta så konstigt ut, eller tror du mest det är en vanesak att se så korta rader Ingerun?

Alltså man måste ju absolut inte ha det så här om man inte står ut!
Ska se om jag kan hitta någon sida från ett satt pappersmanus från förlaget och fota av som en jämförelse, eller kanske någon trevlig författarkollega som är mitt inne i pappersmanusfix har lust att göra det och länka pls?

6 kommentarer:

Ninas skrivarlya sa...

Jag tror det är en vanesak. Jag har följt dina rekommendationer och i början ser det helt crazy ut, men nu tycker jag det ser jättebra ut. Enkelt och överskådligt. Sen är det ju roligt förstås när sidornas antal ökar snabbare med bredare marginaler... ;)

Kati sa...

problemet tycker jag är att bredden blir rätt men längden! Den blir på tok för lång för en boksida i förhållande till bredden tycker jag. (Iallafall är det mitt intryck, men jag har försökt bredda marginalerna iaf.) Ska man korrigera höjden också? Och teckenstorleken? Annars blir det ju bara runt 200-250 ord per sida. Gaah, så mycket man ska hålla ordning på! ;)

Amanda sa...

Kati, mitt Word har standardinställningen 2,54 cm uppe och nere, om man använder numrering. Jag ändrar detta till 3,4 cm.

Vet inte riktigt hur jag landade på "mina" exakta mått, kändes bara rätt för mig.

fröken blund slår dank sa...

hittade hit från gud vet var, men jag är förtjust och har boken inom mig....

Monica O Kolkman sa...

Just nu har jag marginaler över 2,5
under 5 vänster 4 och höger 5.

det motsvarar ungefär antalet ord på en boksida, det beror på hur man layoutar texten.
Jag gillar bred högermarginal och mycket utrymme under texten, för det är där jag klottrar när jag har skrivit ut manuset och redigerar.

Boktjuven Ingerun sa...

Det var en vanesak! :) Tack för du visade bilderna. Jättesnällt!