måndagen den 30:e april 2012

Stryk, stryk, stryk.

"Alltså, mitt nya Maja Grå-synopsis", sa jag till min vuxenförläggare när vi myste på bokmässan i London. "Jag vet redan vad du kommer att säga: Det här är för mycket, Amanda."

"Ta bort det som är för mycket då", sa hon. "Du fattar ju grejen nu. Spar det till boken efter bara. No problemo."

Så nu gör jag så.
Tur att jag inte skrivit skiten än. Bara ... tänkt. Massor. (Och varit rätt, öhum, nöjd med mycket.)
Frågan är nu vad som ska bort då.

Känns som att rycka loss kort ur korthus.
No fun at all idag.
Fast, 'greser sá ju inte ha rolit', som Emils pappa säger. Och jag VET ju att det är så att jag ska kunna börja om med en mindre, stabilare och elegantare roman-konstruktion. Med färre kort.
Ryck, ryck. Tänk om, tänk på nytt.

3 kommentarer:

Christin sa...

Nej, inte kort ur korthus, snitt i en rosenbuske! Och vissa snitt blir små fula knölar, men de flesta, ja, större delen, kommer bilda en vacker buske, som växer och sprudlar ju mer du vårdar den. SÅ är det ... :) ingen bok är perfekt, men den kommer vara du, och det är ju dig vi vill läsa.

Perny sa...

Förstår att det måste vara jobbigt att rensa i något som du själv tycker allt borde vara med. Jag har själv inte varit där, eller, jag har redan rensat en hel del i min bok efter eget huvud, men vill en förläggare att jag ska rensa mer blir jag orolig.

Amanda sa...

Mmm, jo, ja ... tack!