onsdag 30 maj 2012

Det finns recensioner

som man aldrig glömmer.

Det finns den allra första.
Det finnns kreddrecensioner som bygger upp ens rykte.
Det finns recensioner som är fullständigt oförstående inför ens genre, och inte ens försöker dölja det.
Det finns sågningar som ändå lyckas vara uppmuntrande.
Det finns recensioner som är rena litteraturvetenskapliga analyser.
Det finns välskrivna.
Illa skrivna.
Roliga.

Och så finns det recensioner från de mest initierade av insiders, från genrens absoluta überfans.
Dom är man lite extra rädd för.
Här är en sådan, från Swedish Zombie.

Det råkar också vara en sådan recension som gör att man växer en halvmeter och börjar storflina samtidigt som man 'fick nåt i ögat'.

P.S: Om du har en blogg och om du har lust att lägga ut en recension - gör det hjärtans gärna! Branschtidningen Svensk Bokhandel är nämligen pigg och samlar alla recensioner, och bloggrecensioner väger lika tungt hos dem som pressens recensioner.
Får boken många, ja då hamnar den på en recensions-topplista i SvB.
Som branschen och handeln sedan ser och tänker: "A-ha, den där jäkeln ser ju lite intressant ut kanske ..." eller nåt.
Det är man djupt tacksam för som författare.
Och förlagen tar bloggarnas åsikter och snackisar, samt kundrecensioner på Bokus och Adlibris på stort allvar. Trust me.

Så tack på förhand om du lägger ut din recension!
"We are the media", som Neil Gaiman säger.

8 kommentarer:

Lovable sa...

Har i dagarna beställt in "Jag väntar under mossan" till mitt lokala bibliotek. (Sorry for not buying men jag är på ett-årig konsumtionsdiet). När jag läst ska jag hjärtans gärna recensera så att du hamnar HÖGT upp på den där listan! :-) Hur gick det med den där bloggarsnomineringstävlingen, eller vad det heter, förresten? ;-)Kramar! Helena

Amanda sa...

Yay!

Bloggarsnomineringstävlingen? Det ... vet jag inte riktigt vad du menar? *fortfarande gravidhjärna*

Lovable sa...

Du vet när du la ut en bild på en grön klänning som du ville ha på dig. Man kunde nominera i olika klasser... Min icke-gravid-hjärna kommer inte ihåg mer än att jag nominerade dig i två klasser...

Amanda sa...

Ja just det ja, Blow Awards! Tror de utvalda bland de nominerade görs offentliga först i aug-sept eller nåt.

Anneli sa...

Intressant! Jag skrev om Tistelblomman på min blogg för ett tag sedan.

Amanda sa...

Tack Anneli! Om jag inte minns helt fel så var det ett av de omdömen som gjorde att just Tistelblomman hamnade på medaljplats på SvBs recensionstopp den månaden!

Lovable sa...

Coolt Anneli! Hoppas du snart får ut din bok också så att vi kan boosta den till max... Amanda- perfekt, håll oss underrättade ang Awardsen.. Misstänker att du fått en hel del nomineringar! Kram!

Nora sa...

Jag bloggade on Tistelblomman för någon vecka sedan. Fantastiskt spännande bok! http://signoranora.blogspot.com/2012/05/det-ar-inte-barnen.html