tisdag 29 maj 2012

Idag hänger jag på T-centralen.


Foto: Simona Ahrnstedt

Helt vanligt.

8 kommentarer:

ARILD sa...

Crazy!
Snart i en brevlåda nära mig...

Amanda sa...

we-heey!
(ja. helt crazy)

Lfthmn sa...

Cool! Du är ju snart Camilla Läckberg-stor!

Du, en sak jag funderade på nyligen. Hur funkar det om någon lånar din bok på bibblan? Får du någon sorts kickback då, eller är det en katastrofdålig affär för en författare att lånas mycket på bibblan?

Amanda sa...

Haha, I wish!

Jag har aldrig varit så utlånad att jag fått nån Biblioteksersättning, ie några ören per bok om det blir över rett visst antal utlåninger. I bästa fall blir det nog så att man kan köpa sig ett par skor.

Så funkar det, av Annelie Drewsen via Debutantbloggen:
"Varje år sammanställer biblioteken statistik över utlånen och skickar till Sveriges författarfond, som har ett register över upphovsmän och deras verk. Dessa uppgifter bearbetas året efter utlåningen skett.
Som författare behöver man inte göra något särskilt får att få del av ersättningen. Däremot måste ens verk lånas ut minst 2000 gånger under ett år för att berättiga till ersättning. Det motsvarar 1580 kr. På detta betalar författaren själv sociala avgifter och skatt. När upphovsmannen dör går ersättningen istället till dennes efterlevande så länge upphovsrätten gäller, dvs. i 70 år.

lilla S sa...

Wooow! :o

lilla S sa...

Wooow! :o

Anonym sa...

Hade velat se IRL. Men tack Simona!
/J

TUTT sa...

Så overkligt kul! Lip!
Grymt jobbat, bäjbi.