torsdag 3 maj 2012

Så söker du skriv-frilansjobb.

Bra tips från Kicki.

Jag fuskade lite som frilansjournalist parallellt med att jag fick mitt första barnbokskontrakt i England, samt några frilansknäck som illustratör (och därför sa upp mig från mitt kontorsjobb för att hinna).

För det blev rätt uppenbart att jag aldrig skulle hinna illustrera professionellt, samt jobba heltid.

Men det blev också rätt uppenbart att jag inte skulle kunna luta mig tillbaka och vänta på att de lukrativa bilderbokskontrakten skulle strömma in. Här gällde det alltså att fokusera på mina stora projekt i hopp om antagning, samt generera egna småjobb, och det snabbt, så:

-Var tredje månad skickade jag ett nytt 'vykort' som jag lät trycka upp, med en illustration som var representativ för min stil, till ca 50 potentiella klienter som jag gärna skulle vilja jobba för. Främst barnboksförlag, barn- och föräldratidningar, i Sverige och UK.
Jag hade noga koll på vad jag skickat till vem, och när, och ev. respons.

-Jag kunde sedan se om något av dessa företag varit inne på min hemsida, då tog jag mod till mig och ringde upp och erbjöd mina tjänster igen. *brr*

-De kampanjerna gav två regelbundna tidningsjobb (som illustratör) som jag hade i ett par år. Ett par tusenlappar vid en handfull tillfällen om året gav det. Samt massor av erfarenhet. Inga bokjobb.

-Bokjobb (som illustratör) fick jag genom att ladda upp bilder på två portfolio-sajter som jag blev medlem i: Brighton Illustrators Group och Association of Illustrators. Förlagsredaktörer som letar efter nya illustratörer spenderar tydligen en hel del tid på såna sajter. Jag fick även ett par större lukrativa engångsjobb som illustratör genom de sajterna, helt som blixt från klar himmel, bl a för en engelsk kommun som ville ha en affisch till en festival, samt ett eventföretag. 30% av årsinkomsten på bara det enda jobbet!

-Jag kontaktade även Aftonbladet och erbjöd mina tjänster som skribent. Har ingen jäkla aning om varför de gav mig jobb, men det gjorde de. Tills jag inte orkade jaga längre. För jaga måste man. Och det var inte värt tusenlapparna, eller pressen. Och jag hade kommit till en punkt när jag ville fokusera på bokskrivandet. Men erfarenheten ... oj oj. Bra! Plus att jag kunde skriva att jag varit publiceeerad i Aftonbladet i mina följebrev till bokförlag, det kändes bra.
(Krönikööör kan man glömma, det ska mycket till. Jag fick i stället skriva om skönhetsbehandlingar och sånt, tror det var för att jag "Skönhetsbloggat" [HA HA] lite på SalongK.)

-Jag var beroende av sparade pengar i nästan två år, men hade tur som kunde dryga ut med små, psykologiskt viktiga jobbinkomster. Att förlita sig på besparingar under en period när man 'startar eget' tror jag är rätt vanligt. Dessutom hade vi sån tur att vårt boende var extremt billigt då, det hjälpte enormt att inte ha så höga fasta utgifter.

5 kommentarer:

Lovable sa...

Precis sådan här info behövde jag få höra idag. Frilans-skriver också och det är ett nedrans jagande men bra betalt. Som du skriver, psykologiskt viktig, med en sådan inkomst. Jättefint att du talade om var du la upp din portfolio- de kände jag inte till. Kram och tack!

Amanda sa...

Hyggligt betalt, och bra fjäder i hatten tycker jag. Byggde rent av min självkänsla en gnutta tror jag visst.

Kram!

Maria sa...

Här sitter jag, just denna dag, och tar nya tag i mitt frilanseri. Ser ditt inlägg som ett tecken på nåt gott. Tack för inspiration!

Amanda sa...

Heja!

Agneta sa...

Vill också tipsa om en jätte bra frilanssida
www.worktasker.com
önskar er en jätte fin dag !