lördag 12 maj 2012

Skrivarfråga: Synopsis före boken?

Eva:
"Skriver du synopsis före du skriver själva boken?"

Svar:
Nja. Jo. Fast nej. Fast jo.

Det blir ändå aldrig den bok man hade tänkt sig innan, men jo, jag känner att inom spänningsgenren behöver man/jag minst veta innan vem RG (Riktiga Gärningsmannen) är, och typ motivet, eller Varför Händer Detta* Nu?

*Primärhändelsen, primärkonflikten, det som bryter status quo i bokens hjältes tillvaro.

Sedan är det en väldigt bra övning att tänka igenom det mesta innan, och skriva ner det helt torrt och sakligt, och maila till min förläggare som direkt kan visualisera detta referat som en Roman, i min stil, och säga:
"Nej det där med hundarna och antikstölderna blir för mycket, stryk det sidospåret och fokusera mer på gärningsmannens motivering inom bla-bla-bla."

Skitbra ju. Lite som att få facit innan provet. För vem vill lägga ner en massa jobb i onödan, det gör man liksom tillräckligt som författare.
Sedan kör jag ju med ett kladdokument parallellt med mitt moderskepp-manus, och gör gärna tidslinjer. Mer om det här.

4 kommentarer:

Susanne Samuelsson sa...

Jag upptäckte just att jag hade en hund som var över tjugo år gammal i mitt bokmanus så ja, det är nog bra om man kollar extra noga så att allt stämmer i början av projektet. Sen är det ju bara att fläska på, förhoppningsvis, när man vet att de logiska luckorna är noga bortsuddade.

Amanda sa...

Sedan får man väldigt mycket hjälp av medarbetarna på förlaget med små logiska luckor som det alltid blir i manus, hur många gånger man än petar med det själv.
Vanligaste redigeringsresponsen jag får är att jag glömmer visa tillräcklig reaktion/respons på en händelse från en scen till en annan, eller att jag byter väder mitt i en scen.

Susanne Samuelsson sa...

Skönt att höra att även etablerade författare missar saker :). För även om man tror man lyckats få bort alla ologiska detaljer så finns ju fortfarande den där lilla(fast gigantiska)biten med att man själv vet exakt vad som ska hända härnäst, vad alla har för baktankar och hur det hela ska sluta. Ibland blir det lite svårt att komma ihåg att den som läser inte vet allt.

Amanda sa...

Exakt, den som läser vet inte allt, men på samma gång får man tunnelseende som författare.
Plus att man håller så många bollar i luften och ibland stuvar om i ordningen mellan scenerna, då är det lätt hänt att det blir småmissar i konsekvensen.