lördag 19 maj 2012

Skrivarliv - väntarliv.

"Tomrummet när man väntar på respons - det är det värsta" har jag sagt någon gång.

I mitten av nästa vecka får jag förmodligen besked om Nya Stora Lilla Projektet antagits eller ej.

Det jag trodde att jag skulle få besked om i början av maj.

Det fick jag i och för sig också, eller inte besked men respons; förlaget hade tokmycket att göra (as ever) och hade lagt ut mitt manus på lektör som visserligen hade en del synpunkter på ändringar och inte var helt lyrisk, eller jag vet inte hur jag ska (över)tolka allt, men jag är van. Det lät positivt trots allt.
Men kunde jag skriva synopsis på några fler Projekt i samma stil - detta kanske borde vara en serie? Undrade man.

Så det gjorde jag. Som man gör.
Och nu väntar jag. På att de ska gilla!
Försöker tänka på annat.

Nya vuxenboken till exempel. Nya fristående delen i Maja Grå-serien. Råmanus-deadline julafton 2012. Utgivning hösten 2013 - vill vill ha gott om tid till fix den här gången, inte som sist då det blev hektiskt.

Vill hjärtans gärna att Nya Stora Lilla Projektet ska gå i mål.
Känns inte riktigt som om jag kan fokusera på plotten i nya vuxenboken innan jag vet hur det blir. Men man måste ju försöka.

Har i alla fall en titel, en plats, en årstid, en antagonist eller två, för nya Maja Grå alltså. En ramberättelse. Stämning, tror och hoppas jag.
Ett slags slut, som berörde mig starkt när jag kom på det.
Vissa scener och replikväxlingar tydliga som en film. Sånt jag vet att jag kommer älska att skriva.

Men mycket är fortfarande fritt. Lite för fritt för min smak.
Får fälla ut känselspröten och pejla efter spooky shit och motiv och grejer. Man vet när man hittar nåt som funkar för då börjar det liksom glittra och pirra inuti skallen.

8 kommentarer:

Tante Jul sa...

Finner du vanligvis tittelen tidlig i prosessen? Jeg sliter som bare den; har et ferdig første-/ andre-/ tredjeutkast som jeg holder på å flikke på, men ingen tittel...
Det er forøvrig alltid det samme; når jeg skriver mail strever jeg også med å finne det mest passende å sette i subject-feltet. Jeg er ikke glad over dette.

Amanda sa...

Ja jag _måste_ ha titeln tidigt! Döpa den jefeln helt enkelt. Jätteviktigt för mig.

Kati sa...

Jag håller med, väntan är outhärdlig. Jag har väntat i sju månader nu och förstått att det inte är någon idé att vänta längre. Men det känns iaf surt att inte ha fått det svart på vitt.
Titeln är det svåraste för mig, det som kommer sist av allt.

Amanda sa...

Sju månader är för länge.
Alltså inte ens en standardrefusering?
Sjukt nyfiken på vad det är för förlag.
Du skickar väl till flera på samma gång? Det är helt ok bara man kör med öppna kort och nämner det i följebrevet.

Nina sa...

Jag har en vän som läser mitt senaste manus nu. Väntar på respons så jag kan göra en ny omarbetning och (förhoppninsvis, fuckung finally) skicka in det på förlag. Hon har bara haft manuset i två veckor. Jag klättrade på väggarna efter en...

Kati sa...

Sju månader är ett av de större förlagen. De andra(3 st), lite mindre är på 6 månader vid det här laget. Jag har till och med mailat och frågat utan att ens få ett svar (jo ETT av dem svarade och sa att det nog skulle ta ett tag till, men inte hur länge, och även det var länge sedan nu.) Sjukt irriterad på nonchalansen.

Lovable sa...

Skönt att höra att du väntar på svar från ditt förlag och att de har tokmycket att göra. Inte bara aspirerande debutanter som får vänta då. Själv väntar jag sedan i början på oktober. Har du hört något ang ditt projekt ännu? Kram Helena

Lovable sa...

Alltså, skönt att höra att anledningen till att svaret dröjer är att förlaget har tokmycket. Ifall undertecknad skulle vänta från svar från samma förlag...