söndag 13 maj 2012

Snacka utan skav?


Skickade ett nödrop om min hals till Dr Suz.
A k a skådespelaren, författaren, stugägaren och demonbloggaren Suziluz. Jag fick jättebra svar! Gud vad jag älskar folk som kan sina saker.

Min fråga:
"Kära Dr Suz,

För fjärde gången på ett år har jag ätit en pratig lunch/middag å yrkets vägnar, samt haft ett långt möte eller hållit ett slags föredrag i anslutning till sagda måltid.
Jag pratar inte så mycket i vanliga fall.

Det som hänt efter varje pratigt tillfälle är att jag får kill-, sedan host-, sedan ont i halsen, och känner mig krasslig i flera veckor. Halsont har alltid varit min svaga punkt men det här är ju löjligt.
Kanske har jag fel teknik när jag pratar och försöker projicera så att det ska höras i ett större sällskap? Har ni skådespelare samma problem med hals och luftrör, och finns det några tips, tricks, spray, piller eller övningar för att 'spara halsen'?

Tacksamma hälsningar,
Oftast knäpptyst författare i Oxford"

Svar:
"Hahahaha! Inte kul problem, men kul att du frågar just mig!

Svar ja - vi skådespelare har en mängd tricks för oss för att spara halsar. En del är rätt hemsnickrade (som att äta banan och dricka mjölk innan, för det är slemmigt och håller halsen "fuktig") och andra är mer träningsinriktade för att hitta en röst som håller för mycket slitage. Jag ska ge dig några helt konkreta tips.

1) Träna på att andas långt ner i kroppen.

Det här kommer att låta supercorny, men när man andas rätt, då andas man ända ner i underlivet. Så - lägg dig på golvet på mage med armarna utmed sidorna och benen rakt ner från höftkulorna (dvs lätt isär) och slappna av ordentligt. Följ med på andningens väg neråt i kroppen, och känn efter hur bröst och mage trycks mot golvet när du andas in. Låt sedan andningen sjunka längre och längre ner, tills du känner att höfterna breddas och hela bäckenet fylls med luft när du andas in. Det är nästan så att andningen kan trycka ner venusberget mot golvet. Ligg så i fem minuter per dag, och försök några gånger om dagen att tänka på var i kroppen du har andningen. De flesta människor andas för grunt.

2) Slappna av i bröstkorgen.

Mycket av heshet och hosta kommer från spänningar i muskulatur. Ett bra sätt att få röstmuskulaturen att slappna av är att "banka" sig. Det vill säga, du använder knytnäve på din bröstkorg. Stå upp, slappna av, slå med underdelen av näven (alltså den delen som slår i ett bord om du skulle slå näven i bordet) över bröstbenet upp och ner några gånger medan du låter på en bekväm vokal, helst ett "a" eftersom du kan slappna av i ansiktsmusklerna bäst då. Det vill säga, du låter aaaaaaaaa medan du bultar över bröstbenet och ut mot axlarna under nyckelbenet samt baksidan av huvudet och nacken, så mycket som du når. Om du vill roa din man med något nytt, be honom banka dig över ryggraden också upp och ner ett par gånger. Gör det inte för mjukt, du ska försöka lösa upp spänningar, men det ska förstås inte göra ont heller. Huvudsaken är att du låter och bankar samtidigt. Det här slår loss en hel del röstresurs, kan jag lova. (Det här är också en helt suverän uppvärmning inför att prata. Jag gör det alltid inför föreställningar eller studiojobb. Ett par minuters bank och man är fit for fight.)

3) Gör "riktade" ljud.

Det här kommer att få dig att känna dig som en idiot i början, men gör det ändå. Välj korta, kärnfulla ord med ett "a" eller "o" i. Mitt ord är "ball". Det kan du låna, det är en bra explosivitet i b:et. Träna nu på att från avslappningen och den djupa andningen kasta ut ljudet genom att låta magmusklerna jobba. Det vill säga, tänk klassiskt magstöd för sångare, stå upp, mjuk i knäna (avspänd) lägg en hand långt ner på magen (typ äggstockshöjd). Den delen av magen är det som ska skicka ut ljudet, dvs trycka till mot din hand när du säger det. Spänn av i ansiktet, låt kinderna hänga, och sedan trycker du till och kastar ut ditt "ball". Sikta ut på en specifik punkt på andra sidan rummet. Lek med det en stund, känn efter hur brett du kan göra ljudet, hur lite/mycket kraft som behövs för att få ett klart och tydligt ljud, och skit i att du känner dig töntig eller låter skum. Det här är ren och skär stämbandsstretching. Riktningen gör också att du blir tydligare utan att behöva tala högre.

4) Prata medvetet i ett tonsteg lägre när du pratar med folk.

De flesta kvinnor använder en röst som är ljusare än deras naturliga grundläge. Det här sliter på stämbanden och hänger också ihop med att vi andas för grunt. Med andra ord, i vardagen när du säger hej och tack på typ dagis och matbutiker och sånt, lägg ner rösten. Utöver att det är bekvämare, ger det en säkerhet som gör att folk lyssnar annorlunda på en. Det gör också att rösten faktiskt blir tydligare och når längre. Ganska magic.

Jag är ju både astmatiker och halsflussmänniska, men jag har en kanonröst efter alla år av träning. Och det finaste är att det tar rätt lite tid att få det, men det krävs lite regelbundenhet i början för att din röst ska lära om. När du kan det här behöver du bara göra det när du just vet att du behöver lite extrabra röst, men är man nybörjare ska du helst köra varje dag. Ge det tio minuter om dagen så kommer det vara superskillnad på någon månad.

Eller ha alltid en banan i väskan. ;)

Kram,
dr Suz"

6 kommentarer:

Johanna sa...

GUD SÅ BRA TIPS, TACK TACK TACK! Författarbesök i skolan = 4 lekt x 60 min som standard, gissa hur trött och kraxig man är efter det! Och då är jag ju ändå lärare och van att hålla lite låda. Thank you, ladies, för detta inlägg.

suziluz sa...

Glad att kunna hjälpa till! ;)

Tante Jul sa...

Amanda; det var jo virkelig lurt av deg å spørre dr. Suz. OG snilt å dele svaret! Dette kan nok flere av oss ha nytte av.

ARILD sa...

Ja, verkligen bra tips. Som är nyttiga för de flesta, no doubt.
Som yngre undrade jag ofta om jag över huvudtaget hördes. Förmodligen var det jag sa ointressant...
Sen sänkte jag tonläget och talade med buken och oj! vilken skillnad : )

Colombialiv sa...

Supertips!

Amanda sa...

Japp, obetalbart!