torsdag 14 juni 2012

Genomsnittet, eller det normala antalet ord i ett manus?

För dig som missade Saras snabba kommentar under inlägget "Tappa inte skrivet" nedan:

Här är svaret på hur långa hennes och Mats böcker är, i ord räknat:

"Sara här! Mitt Wordprogram beter sig lite underligt just nu och tickar lite fram och tillbaka när jag räknar ord. Men det verkar som om Cirkeln ligger på cirka 135,000 ord, och Eld på ca 165,000."

Och mina (Amandas) vuxenböcker ligger som sagt åt andra hållet; mellan ca 50,000 och ca 68,000 ord.
Om det kan vara någon ledning.

Vi tackar och bockar för svaret Sara!

P.S: Många författare och förlagsanställda i Sverige tänker och räknar i tecken/nedslag i stället för ord men där är jag tyvärr helt lost, har inget hum om de siffrorna.

10 kommentarer:

Christin sa...

Ja, räknade ord borde vara det korrekta, men jag gillar att räkna i sidor. Kör på indrag så det blir ungefär som en tryckt bok (kan ju jämföra Kaninhjärta nu, i tryck och i a4, och få till ganska exakt för bok två).
Annars är Kaninhjärta 68 402 WORD! :)

Amanda sa...

Alla har sina sätt!

En annan favvo är att jag vet mitt kommande slut-omfång (på ett ungefär) och så räknar E och jag om det i procent varje dag, och hurrar när procentsatsen stiger.

"Igår låg du på 45% klar, kämpa nu så att du bryter ryggen på det här djefel-manuset!"

Christin sa...

Jag börjar också skönja mitt ungefärliga slutomfång, det blir runt 230 sidor i snitt, kanske ska pröva det där med procent då.

And while you're at it, posta lite goda cookies :D jaaaa!!

Musimus Maximus sa...

Hjälpsam info! Man bööör, som idrottarna säger, fokusera på sitt - oavsett hur lång eller kort den blir så blir din historia den längd den behöver vara! (...i den bästa av alla världar)

Men, gu'ä vad skönt det är att bara ha något att i bakhuvudet förhålla sig till. Och så upptäckte jag Christins blogg. How cool is this day?! Tillbaka till saltgruvan nu :) with a big, dumb-ass smile!

Amanda sa...

Yay!

Alexandra Alexandersson sa...

Jag räknar alltid tecken, då vet jag med större sannolikhet hur många sidor det motsvarar. Verkar vara en smaksak dock :)

"En typisk boksida rymmer 412 ord, och dessa ord motsvarar i genomsnitt 2287 tecken inklusive blanksteg."
Enligt:
http://blog.forfattartips.se/2011/09/29/sidor-ord-och-tecken-inklusive-blanksteg/

Amanda sa...

Jag fattar, tack för bra länk Alexandra!

Boktjuven Ingerun sa...

Antal tecken står väl på samma ställe som antal ord, lite över eller under?
Jag använder openoffice nu, men jag har ett minne att det är precis likadant i word.

Tack för alla bra tips! Och förresten köpte jag din bok idag. :)

Christin sa...

Det är samma sak i word. Har man den nyare versionen går man in på Granska/Räkna ord och får upp en helhetsförteckning. Den gamla minns jag inte, men det måste vara någonting snarlikt.

Amanda sa...

Kul!

Och tack för att du svarade Christin.