torsdag 14 juni 2012

Hoppar in här mellan jäsningarna...

...för att flagga för att nyligen antagna författaren Janina spinner vidare med sina bästa dramaturgitips här!

Missa inte för allt smör i Oxford.
Det är verkligen som att knäcka en kod.

(Om du vill skriva med siktet på antagning asså.)

P.S: Jag är inte jättebeläst på dramaturgi men alla mina böcker har jag visualiserat som en hjälteresa i någon form, om jag tänker efter. Emmet (maken) gillar att kalla det tankesättet runt plotten för "En främling kommer till en ny plats" (eller situation). Nåt som bryter status quo i hjältens liv helt enkelt. Där börjar berättelsen.
Men skit i det nu, hoppa över till Janina så ser du vad jag lallar om!

2 kommentarer:

Janina sa...

Nu blev jag stolt!

Det där "en främling kommer till en ny plats", det kallar Vogler för "call to adventure". Och precis som du skrev så menar han att det är den nya händelsen som kickar igång hela berättelsen. Så ni är helt inne på samma spår!

Amanda sa...

Intressant! Ska absolut läsa mer, tack.