tisdag 5 juni 2012

Sånt jag har funderat på


att blogga om:

- Att det finns en speciell utseende-typ bland svenska killar som alltid får mig att tänka: "Jaha, det förhållandet köper jag inte aktier i."

- En cool äventyrsroman om Carl Michael Bellman. Varför finns det ingen sån? Första meningen skulle vara så här:

"Din äckliga jävel", tänkte Carl Michael och log falskt medan han kysste Gustav IIIs hand.

- Det som en härlig skribent mailat mig om, appropå kritik av fantasyverk och spooky shit. Att det vore lite roligt om nån gjorde tvärt om; om en kritiker gick all-in och dissade en Mike Leigh-film eller en Ranelid-bok för att det var för mycket realism och saknades drakar och spöken.
Inte moget.
Men roligt.

-Att jag är besviken på filmatiseringen av A The Woman in Black. Dålig var den ju inte, men som boken ... nej.
Jag förstår att man måste ändra massor ibland för att det ska passa filmens konventioner men ... nej. Som sagt. Besviken.
Från sofistikerad spooky shit till en rad högljudda BU!n.
BU.

8 kommentarer:

Nina sa...

Du måste fixa mer tid för bloggandet helt enkelt...

Amanda sa...

Ja tusen gånger hellre det än att svabba en fucking barnstol FÖR TREOTTONDE GÅNGEN SAMMA DYGN

Musimus Maximus sa...

Ett litet tips ang. just The Woman in black, är att det finns en sådan där härligt torftig och torr brittisk version från 1989 :) Som pinsamt nog är miltals bättre än den nya filmatiseringen. Men [som alltid] – sällan en filmatisering slår själva boken!

Oh, och tack för en härlig blogg där du så frikostigt delar med dig av författarskapets kliniskt mentala värld med sådan (brist på bättre ordval) uppåtanda och värme. Du inspirerar till energi att kämpa på!

//Musimus Maximus

Susanne sa...

...eller om nån kritiserade en svensk snutdeckare, vilken som helst av dem. Min teori är att de som kritiserar spökromaner, zombier och annat "overkligt" ofta är de som älskar trötta deckare där en man mördar snygga kvinnor, för tiotusende gången i ordningen och där en härjad polis fixar allt fast hans fru är tjatig och påsarna under ögonen enorma.
Jag föredrar författare som skriver skräck utan att blanda in töliga poliser och långa skildringar av polisernas arbetsplats. Fast det är det senare som räknas som fint, i alla fall i Sverige. Håhåjaja.

Amanda sa...

Tack, och tack!

Tror jag har sett lite av den där gamla törra filmatiseringen faktiskt, gillade! Det var nog då brittiskt tv-drama var i sin guldålder ändå. Mycket fin spooky shit från den eran.

FRIDA sa...

Men Amanda, det finns det!


"Charlotte Hassel" är helt klart en äventyrsroman där både Bellman och Gustav III figurerar ;-).

Jag får nog ta och skicka ett bokpaket till dig.


Kram Frida

Amanda sa...

My God, figurerar de?!

Great minds think alike Frida. Så sant så sant.

Anonym sa...

Du MÅSTE helt enkelt fixa mer tid för bloggandet !!! Jag läser gärna om A Woman in Black, om förhållanden man inte ska köpa aktier i och dessutom den inte så mogna men mycket roliga idén från härlig skribent ... ;D
OCH det finns 1000 Kung Arthur böcker och det hindrar inte folk från att skriva fler ... och att Merlin serien på TV inte har NÅGOT med någon av de 1000 tidigare Kung Arthur historierna att göra ... Så om du vill göra Gustav III till hamnskiftare och Bellman till vampyrjägare, kör i vind!!! ;D Jag gillar inledningsmeningen!!! ;)
MVH Belinda