onsdag 13 juni 2012

Tappa inte skrivet.

Tina Fey.

Några ord till dig som tänker skriva ett manus med siktet på antagning nu i sommar.

- Vad är det här för en bok? Tänk gärna efter före (även om det aldrig blir den bok som du hade föreställt dig innan). Alltså: Hitta en plot, en grundkonflikt, karaktär(er), situation eller primalhändelse som fascinerar dig så mycket att det börjar pirra i huden. När du har Den idén - gör då som min sprillans nya förlagskompis Janina och tänk noga på dramaturgin. Read my lips: Detta är förläggarnas våta dröm - Manus med stark dramaturgisk struktur. Spelar ingen roll om du vill skriva finlitterärt eller kommersiellt, men i det sistnämnda är det förstås helt oumbärligt.
(Eller "Detta var bannemej som att få facit innan provet", som en blivande författare jag gillar skarpt sa när jag tipsade henne om den o så viktiga dra-ma-tur-giiin.)
P.S: Det är mycket detta som samarbetet med förläggaren och redaktören sedan går ut på, i alla fall för mig: Att maximera den dramatiska rytmen; stegringar, toppar och dalar, och att göra så mycket som möjligt av varje scen, men så att det ändå inte går överstyr. Sno stilen från Hollywood, precis som Janina säger i länken ovan!

- Omfånget. Hur långt ska mitt (vuxen)manus vara? Det undrar många. Den officiella gränsen mellan långnovell och kort roman sägs gå vid 48000 ord, jag tror även det är därför som NaNoWriMo-folket siktar på 50 000 ord. Styggelsen ligger strax över 50 000 ord, liksom Carrie och Den store Gatsby. Det går ytterst bra att skriva mycket längre än så, bara det funkar. Tistelblomman låg runt 70 000 ord innan sista röjredigeringen men den var rätt brutal (och det är boken SÅ mycket bättre för!) så där rök nog ett par tusen ord.
Hellre att boken blir bra och smäcker än en uppblåst tradig tegelsten.

-Ploppa så ut din plot i portionsklickar över det omfånget. Tänk gärna i scener. Vissa jobbar med post-its och maffiga tidslinjer (hej Simona). Andra tänker helt enkelt väldigt mycket innan de börjar skriva (hej Johanna). Någon gör superdetaljerat synopsis.
Själv sitter jag just nu med en lista med kanske 25 punkter: Alla scener jag vill, och vet, måste vara med i nya boken, efter ett tips jag snappade upp från Elizabeth George. Kanske (säkert) byter händelserna plats, och det blir plågsamt uppenbart var luckorna i handlingen finns. Efter det tänker jag göra ett synopsis på 3-4 sidor och maila min förläggare så får hon sticka ytterligare hål.
Alltså: Lägg en grund som passar dig till bygget, så du vet vilka scener du har att skriva sedan. En karta att hålla i.

- Ge dig själv dagligt beting. Det är det enda som håller i längden, för mig och många andra. Inspirationen kommer nämligen sällan förrän man redan kört igång, och bara surskrivit jättedåligt i 10 minuter. Sen kommer den luringen och man får lite flow. I enstaka fall.
Satsa på 500 ord om dagen kanske? Det vet jag flera med familj och jobb som gör, och klarar. Eller 2000? Själv klarar jag absolut max 2000 ord över ca 4-5 timmar, men det är vansinnestakt för mig, ligger hellre på 1000.
(Då räknar jag det som heltid, resten av dagen går åt till research, återhämtning, svara på mail osv.)

24 kommentarer:

Kati sa...

Bra och inspirerande inlägg! :) Jag fascineras också av det där med dramaturgi, jag tänker nog följa ditt råd o läsa på lite innan jag sätter tänderna i mitt 'sommarmanus'. Dessutom är jag precis likadan i ordmängd sett; oftast blir det mellan 500-1300 ord per dag och det känns fullt godkänt. Det blir absolut ett manus i sinom tid om man skriver så mycket VARJE DAG.

Lovable sa...

Inspiración divina, kära Amanda. As always! Tack och kram! :-)

Sofie sa...

Tack så mycket för dagens skrivspark i baken! Jag siktar på tio väl valda ord idag:)

Amanda sa...

Haha, tack själva.

"Idag skrev jag en mening - men den var jävligt bra!"

Kära Syster sa...

Fantastiskt! Det här var exakt vad jag behövde inför redigeringen av mitt 74 000-ordsmanus.

Tack!

/Anna

Anonym sa...

Jättebra skrivet Amanda! Fast Balzac hade en annan metod ... ;D xo Bel

MusimusMaximus sa...

Woooh! Gr[rrr]äjt tips! :D
Hivar på med denna länk nu när vi ändå är inne på lite inspiration eller förtydliganden —

http://thewritersalleys.blogspot.co.uk/2012/05/four-types-of-dramatic-tension-part-one.html#.T7Ufbr-QTnW

Tack, tack! :)
(PS. Varför blir jag hungrig när jag besöker din blogg? Undersök saken!)

Amanda sa...

haha
vet ej?!
tack för länken kastar mig över

men Bel hur gjorde Balzac då?

e sa...

Tack (igen!) för inspirationen! Det kanske helt enkelt inte finns några ursäkter för mig heller längre? Sommarlov har jag ju sannerligen.

Anonym sa...

Det är som att jogga ... man ska göra lite varje dag för att man ska bli smal!!! En bok: Man ska göra lite varje dag för att den ska bli tjock!!! ;D xo Belinda

A-K sa...

500 ord om dagen borde jag klara :)

Kati sa...

Vem var det som sa "this morning I took out a comma. This afternoon I put it back in."? Beskriver känslan man har ibland.... :))

Susanne B sa...

Tack! Som jag behövde det här inlägget just nu.

MusimusMaximus sa...

Hehe…

"Like the commas you take away in the morning, and add back in at night… So are the Days of Our [writers']Lives"

'Epic', som man säger.

Gud vad skönt att ni ligger mellan 1000-2000 tecken…! Har gått runt med tvångstanken att alla lyckade författare skiter ur sig en diarré på minst 20+ tryckklara sidor per dag. Ursäkta språket :)

carolastromstedt sa...

Oj vilket bra inlägg. Men oj vad jag måste skära i mitt manus??? Med 146000 ord inser jag att jag kanske har skrivit fööör mycket. Det svåra blir och välja ut vad som ska bort. Det händer så mycket hela tiden. Nästan i alla fall :). Hmm. Det tål att tänkas på...
Tack för inspirationen!

Amanda sa...

Jag vet inte om det är FÖR långt Carola. Låter episkt!
Undrar hur många ord Cirkeln & Eld ligger på, det är de tjockaste böckerna jag kan se just nu. Undrar om Sara vill svara, ska kolla det.

Simona sa...

Toppeninlägg - printar ut och sparar i min skrivtipspärm. Tack!

Nina sa...

*gör vågen*
Skrivpeppsbarometern gick i taket!
Ska själv skicka iväg manus till förlag nu (dina marginalinställningar, tackar för det)och börja på ett nytt innan månadsbytet. Väldigt inspirerande.

Ps. Kör post-its, that's my thing.

Janina sa...

Du ger alltid så bra och peppande tips, Amanda. Du kanske skulle frilansa lite som skrivcoach/lektör?

Och länktack!

Sofie Nordquist sa...

Så inspirerande! Måste skriva på mitt manus direkt!

Ha det fint!

carolastromstedt sa...

Du får hemskt gärna fråga Sara! Visst kan jag ta bort något men det är så mycket som måste komma med i mitt manus för att jag ska kunna knyta ihop påsen på ett bra sätt. Varje kapitel har något som bygger upp dramat, intrigerna och för att inte glömma romansen :). Eftersom jag planerar en trilogi som Sara så är det detaljer jag måste få med nu som kan tyckas betydelselösa i första manuset men som kommer igen med dubbel styrka i nästa.
Tack snälla snälla du om du vill engagera dig och besvära dig med att ta dig tid att fråga Sara :))!

Sara BE sa...

Sara här! Mitt Wordprogram beter sig lite underligt just nu och tickar lite fram och tillbaka när jag räknar ord. Men det verkar som om Cirkeln ligger på cirka 135,000 ord, och Eld på ca 165,000.
Amanda - Många bra råd som vanligt. :)
Carola - Lycka till! :)

carolastromstedt sa...

TACK Sara! Då ser det ut som om det kan bli tre böcker och inte fyra :). Jag har grubblat ganska länge på vad som är genomsnittet eller normalt. Passar på och nämna att Cirkeln var fenomenalt bra! Eld ligger bredvid sängen och väntar på sin tur :).
Kram till er båda, Amanda och Sara för att ni tog er tiden att svara på min fråga!

Amanda sa...

Härligt, tack!