torsdag 30 augusti 2012

Bokmässebesökare se hit.

Helt olämpliga på mässan. Men det tänker jag skita i.

Jag lämnade en kommentar om mina bästa tips på ett annat ställe och lägger in en utökad text här också:

Planera vad du vill göra. Seminarierna är hela grejen tycker jag - det är där det händer, det är där jag blir inspirerad!
Man blir sjukt trött på att vandra omkring i sälj-gyttret och lyssna på random monterprat (fast har sin charm).

Andra tips är kläder med bra fickor för mobil + pengar, ie inte släpa på jacka eller tung väska, häng in sånt i förvaring.

Klart man inte måste ha visitkort, det beror ju lite på vad man har för agenda med besöket. Men skadar inte!

I år laddar jag med hals-spray och tabletter - man pratar verkligen ihjäl sig. (Eller kanske mjölk och bananer efter tips från min skådespelande författarvän Suziluz.)

Det finns macka-och kaffe-ställen lite varstans på mässan + gratis dricksvatten på några ställen.

Jag gillar att ta en fika i kongress-delen (entré 8, mot Skånegatan) med rulltrappan upp till de stora seminariehallarna (kom i god tid till poppis seminarier!). Har gärna det fiket som mötesplats med gamla kompisar etc.
Speakers lounge ligger där och det är högt i tak (inte lika brusigt?), finns balkong för rökarna, trevlig informationsdisk, OK toaletter, dricksvattenautomat + jättebra span/häng.

Baren vid Gothias lobby har bra span/förfest-häng när mässdagen går mot sitt slut.
Efterfest-galenskaperna brukar vara i Park Aveny-baren (ett annat hotell - stört trångt har jag hört - har aldrig orkat med den grejen).

Och du, _prata_ med folk du känner igen/gillar!
Ställ frågor efter seminarierna!
Var beredd att prata lite snärtigt om ditt eget skrivprojekt - ingen har tid att läsa några manus där men det vimlar av vänliga och nyfikna förläggare.

Och ... expect the unexpected.

Planera ditt besök på Bokmässans eminenta hemsida: Här.

Orienteringskarta och planskisser här.

/Såg Barbro Lindgren hålla seminarium för ett par år sedan - världsklass.

P.S: Fler bra tips please?

13 kommentarer:

...med näsan i en bok... sa...

Tack för alla bra tips! I år besöker jag mässan för första gången!

Kära Syster sa...

Underbart! Även jag är förstagångsbesökare i år, så det här är perfekt!

/Anna

Kära Syster sa...

Underbart! Även jag är förstagångsbesökare i år, så det här är perfekt!

/Anna

Amanda sa...

Tjohoo, då ses vi va?
(jag är den västgötska tanten i blommigt)

Kära Syster sa...

Jomenvisst! Jag tänkte ta mod till mig att säga hej om jag ser dig. (Jag är den långa norrlänningen/dalkullan/08:an i... gaaahhh, vad SKA JAG HA PÅ MIG???!!

/Anna

Christin sa...

Jag ska ha på mig mina ingådda (gångna??) snörskor, jag kallar dem häxskor, det är ett som är säkert. Och byxor, inte klänning eller kjol. Och sedan ska jag unna mig ett par nya blusar, så jag känner mig fancy.

:D

lilla S sa...

Det här var så bra tips att jag helt enkelt körde Ctrl+c Ctrl+v till min egen blogg. Med källhänvisning, såklart!

http://fruktklister.blogspot.se/2012/08/masspepp.html

Jenny sa...

Bra tips! Hörnet vid rökarbalkongen är min favorit också, ovärderligt för den mentala hälsan (särskilt under lördagen). Jag kan komplettera med:

1, Köp biljett på nätet och skriv ut hemma så slipper man de hysteriska köerna vid huvudingången och kan (för det mesta) gå rakt in.

2, Köerna till matställena inne på mässan kan bli rätt hysteriska de också. Ett tips är att gå glasgången över till ICA Fokus. De har både restaurang och en ta-självbuffé inne i butiken. Så kan man passa på att äta utomhus och få lite frisk luft också.

3, Har man möjlighet att stanna kan det vara vettigt att spara lite av bokpengarna till slutet av söndagen. Många förlag rear ut sina böcker då, för att slippa släpa dom därifrån.

Amanda sa...

Härligt alla!

Åh, var går man över till ICA? Var ligger den gången?

Jenny sa...

Nu har ju jag noll lokalsinne, men enligt planskissen som du så eminent länkat till verkar den ligga vid ingång 1.

Amanda sa...

åh guuud vad jag ska springa där och köpa ostbågar + lakrits + smågodis!!

och en filmjölk att ha på rummet, ska fan dricka fil ur champagneglas

Jenny sa...

Ah, quel glamour!

Pernilla Alm sa...

Amanda. That pretty much covers it. Men jag tror att du i år får utmana ngn comfort zone och hänga med till Park. Om man stannar jättelänge är det inte så trångt. Just saying. ;)