måndag 13 augusti 2012

Dramaturgi i ditt bokmanus: En mycket förenklad guide.


(Om vi utgår ifrån att det totala omfånget på ditt manus är 360 sidor.)

Något som ändrar allt händer på sidan 85, ca. Något ännu större händer på sidan 180. Något jävligt deprimerande händer på sidan 270. Och sedan händer något fullständigt underbart på sidan 359.

- Fritt översatt från The 101 Habits of Highly Successful Screenwriters (som handlar lite för mycket om att man inte ska dricka kaffe och lite för lite om faktiska tips för min smak, men är riktigt bra i vissa kapitel och funkar hyggligt på bokmanus också). Vi snackar nog framför allt genre-skrivande här, eller underhållnings- eller kommersiellt skrivande, eller vad man ska kalla det. Men oavsett vad det är för slags litterarur du skriver: tänk lite smidigt bara. Alltså, man kan ju ha mönster och mallar och tekniker i åtanke, men ta regelverken med en nypa salt.

Ett getöga på berättarstrukturer kan dock vara frigörande tycker jag, som en karta som hjälper en att hitta vidare liksom. Börjar man söka på 'plot point structure' och 'story structure' finns det mycket att läsa. En del riktigt hjälpsamt.

9 kommentarer:

Boktjuven Ingerun sa...

Haha! Roligt med så exakt och lättfattligt. Det måste jag testa på mina manus. Tack!

Musimus Maximus sa...

Spot(t) . On .

Redaktören var inne och petade fram/flyttade bak två kapitel hos mig just av de anledningarna. Ett smidigt växelverk ger en sömlös bokslukaräxperiäns!

Inte att förglömma; såsa inte i inledningen! Hook the reader in the opening lines if possible, de första sidorna skall ge din bok tuff-tuff så att skiten kommer igång för läsaren och h*n inte vill lägga ifrån sig ditt underverk! (jaja...) Tycker du lyckas bra med inledningsraden du =) de är rätt svengelska på det sättet.

Amanda sa...

Tack!

Ja du har så rätt om inledningen. Att inte ha en stark, på nåt sätt fängslande början är lite självmord om man siktar på antagning tror jag.

Kati sa...

Det stämmer! Du har knäckt koden! ;) Kollade igenom mitt manus och det stämmer i stora drag. Phew. :)

Andra intryck sa...

Tack Amanda, det är sådana här tips som gör allt lite mer begripligt och som ger väldigt mycket inspiration!

Anonym sa...

Tack för tipsen!
Sen undrar jag bara en liten sak: När du skriver, vilket typsnitt har du på texten och vilket radavstånd? Skriver du i A5 format? :)
Kram Josefin

Amanda sa...

Skriver i helt vanligt word-dokument men med 1,5 radavstånd, numrerade sidor och 3,4 cm mariginal uppe och nere och 5,4 cm mariginal höger och vänster - ca 11 ord per rad.
Det är i extremaste laget dock, om jag tycker att det ser väl spalt-aktigt ut kanske jag ökar nån mm i höger- och vänsterinställningen. Idén är att det ska likna en riktig, satt boksida, plus att det är lättare att läsa korta rader. Mmn får tänka att allt det där överflödiga pappret på A4-sidan kommer att skäras bort.

Monica O Kolkman sa...

Stämde hyfsat i mitt manus också!

Anne Jonsson sa...

Tack för tipsen Amanda. Det är så bra och roligt och generöst av dig att dela med dig av sådana här skrivtips eller var man kan hitta skrivtips! Kanon! Jag lovar att tacka dig när (egentligen är det väl ett "om" som ska stå där men jag jobbar så hårt för min roman att jag slår på trumman och skriver "när") min spänningsroman blir antagen ;-)