torsdag 2 augusti 2012

Ta daa: Pocketomslaget för Tistelblomman!


You like?
I love.
Kommer till ett pocketställ nära dig i november.

(Har redan outat omslaget på Twitter dock.
Följ mig gärna, fast jag twittrar på engelska.
Eftersom jag har hela t-r-e engelska följare.)

Varför byter man ibland omslag mellan den inbundna utvåvan och pocketversionen?
Jag tror det handlar om tydlighet. Lite annan målgrupp kanske. Ett annat slags förlag och en annan produkt, andra försäljningsställen och annat pris, annan grupp distributörer och inköpare som alla har åsikter om hur man kan förstärka bokens signaler; bildspråket. "Spök-" och "deckare" var ledorden i det här fallet.
Man kan t ex också välja att göra ett ursprungligen mörkt omslag lite glassigare och synligare om pocketen ska ges ut under sommaren.

Jag fick tycka till, och fick min vilja igenom. Helnöjd.

När ska pocketversionen komma ut, och vem bestämmer det?
Tja. Något år efter den inbundna, eller lite kortare, det verkar vara tumregeln. Om det bestäms att det ska bli en pocket alls alltså. Jag som författare har inte mycket inflytande där.

14 kommentarer:

Lfthmn sa...

Vill man som författare att ens bok ska bli pocket? Å ena sidan når man väl ut till fler men å andra sidan får man väl mindre pengar per sålt ex?

Lfthmn sa...

(Förresten: Läcker!)

Amanda sa...

Bra fråga.
Jag vill absolut komma ut i pocket och är jätteglad att jag får chansen. Spridningen, som du säger. Det är den man vill åt, speciellt när det handlar om ett ganska nytt författarskap.
Och så växer det (förhoppningsvis) som en snöboll när nya läsare som inte har koll på en men ändå tog chansen på en pocket upptäcker att de gillar't och vill sedan läsa nästa titel redan som inbunden.

Men det finns många åsikter om det här systemet med en inbunden bok och senare ett pocketsläpp. För- och nackdelar. Ekonomiska aspekter, visst.

Annelie sa...

Snyggt! Älskar tapeten, färgerna, skuggan! Nu måste jag kanske gå och köpa pocketutgåvan också :)

Simona sa...

Så snyggt! Får lust att köpa, fast jag redan har inbundna. Måste vara bra tecken.

Simona sa...

Så snyggt! Får lust att köpa, fast jag redan har inbundna. Måste vara bra tecken.

30-nånting sa...

Ja ja JA! Älskar båda omslagen.

cyndi sa...

Snyggt :-)
Kollade jättelänge på bilden för att se om ... ja, du vet.
Det såg nog lite roligt ut när näsan nästan snuddade i skärmen!

PS. Har Döden på en blek häst både inbunden och i pocket. Vaddå välja ;-)

Amanda sa...

Jaaa, gött!

Alltså den nyansen av grönt är det finaste jag vet efter förgätmigejblått.
Då visste jag att de som gjorde första utkastet fattade grejen.

Terése sa...

Two thumbs up!

Amanda sa...

danke schÖn

EvaLarSod sa...

Snyggt!! Och vad bra! Ska köpa och ge bort i present(er)!

Amanda sa...

Bra idé - årets julklapp? ; )

Fia Filur sa...

Snyggt!
Läste Styggelsen för första gången förra månaden och kunde inte sluta tänka på den. Så smart och finurlig! :)