söndag 2 september 2012

Årets coolaste utmaning?


Ja det tror jag!

Den kommer från Perny och går ut på att jag ska berätta åtta saker om min romankaraktär som jag inte sagt tidigare. Så here goes: Åtta fakta du inte visste om Maja Grå:

1) Hennes namn är inspirerat av Selma Lagerlöfs Anna Svärd.

2) När vi först träffar Maja, i andra halvan av Styggelsen, har hon två väninnor på städet. Jag döpte denna vänskaps-trojka inspirerad av Chekovs Tre systrar (Maja, Irene, Olga).

3) Majas vän inspektör King, Stephen King, fick heta så för att det faktiskt finns, eller fanns, en proper svart man som jobbade på Brightons polisstation med det namnet. Min vän försökte rekrytera honom men han var helt inställd på att jobba för polisen.
"Det var väl inget", sa min dåvarande kille. "Jag gick i skolan med en Michael Jackson!"

4) Det finns en viss skådespelerska som jag 'ser' framför mig när jag tänker på Maja, men vem det är har jag bara talat om för min redaktör (tror jag). Och så vill jag ha det.

5) Det var lite chockartat när jag insåg att hon är så ung att jag skulle kunna vara hennes mamma.

6) Min redaktör tycker att Majas kille Jack ser ut som Nathan Larson, Cardigans-Ninas amerikanske skäggförfattare. Jag har inte samma bild i huvudet, men jag gillar den!

7) Jag har ingen aning om hur det kommer att gå för Maja.

8) Jag har ingen aning om vad jag skulle skriva för vuxenböcker om/när jag slutar skriva om henne.

Jag bollar över utmaningen till alla som vill!

8 kommentarer:

lilla S sa...

JA, det var en cool utmaning! Jack och Maja... Helt fantastiska...

Mimmi sa...

Jag ser också Nathan?!

Jenny sa...

Utmaningen är antagen! http://jennymilewski.blogspot.se/2012/09/atta-saker-du-inte-visste-om-jonas.html

Träffade för övrigt Nathan Larson på bokmässan förra året. Mycket trevlig kille och ett bra val för Jack tycker jag!

Perny sa...

Så roligt att du gillade utmaningen. Tyckte själv det blev en spännande twist på den när det blev inriktat på karaktären :) Roligt att få lite mer fakta till sig också och komma ännu närmre Maja och ditt arbete med henne.

Lovable sa...

Antagen! For the first time ever, talar jag om min trilogis huvudkaraktär!

Amanda sa...

Kul, ska läsa!

Johanna L sa...

Jag ville! Men det var oväntat svårare än jag trott...

http://johannalindback.wordpress.com/2012/09/04/8-okanda-saker-om-din-romankaraktar-eller-nagot/

Bokomaten sa...

Men jösses, vilken JÄTTErolig idé att göra det på sin karaktär istället för sig själv!! Mycket nyfiken på vem du ser framför dig som Maja, själv tänker jag mig en svensk Carey Mulligan, kanske, mest för att hon har ungefär samma frissa som du.;)