söndag 11 november 2012

Inkomster, utgifter och prioriteringar.

Något vi pratade om under intervjun med Aftonbladet men som inte kom med var det här med pengarna.

"Vad gör du med alla dina pengar", tror jag frågan var. Och jag började skratta, för det var så absurt.

Om man (jag) kan "leva på skrivandet" i stunden, vad betyder det egentligen? Den förutfattade meningen kanske är att man då "lever gott" (=är RIK).
Men jo, det gör vi ju, lever gott alltså. Oavsett vad man jämför med. Framför allt lever jag gott rent psykologiskt i det här yrket. Statusen, att man får uppskattning. Skrivandet stimulerar mig kreativt och intellektuellt varje dag. Det pratar vi inte så mycket om, för det hamnar ju lätt i skuggan av all jävla prestationsångest.

Pengarna då. Kan ju säga så här att det känns jäkligt bra att jag drar upp vår totala inkomst från blygsam till ... lite bättre än blygsam (enligt min knapra lönehistoria i alla fall). Sparandet har hög prio, det måste det nog ha när man har oregelbunden inkomst samt valt att ha två barn i ett land där barnomsorg och högskoleutbildning kostar multum. Semester eller resor finns inte på kartan för oss (bom-bom). Billig bil (hade ingen alls förrän för tre år sedan), billigast möjliga boende (men på en bra plats). Det vi unnar oss är väl det, att bo på en bra plats. Och maten. Maten! Att kunna gå och veckohandla exakt det jag (vi) vill ha, utan att bekymra mig om slutsumman. Det är ribban för mig, då har man det jävligt bra. Samt att jag inte vill få penga-ångest om en tvättmaskin pajar, eller om någon behöver optiker eller tandläkare. Den känslan ger mig större livskvalitet än resor och "nöjen". Det är det enda jag siktar på egentligen, att försöka fortsätta att ha det så.

4 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

Intressant att hitta ytterligare en författarblogg. Jag får inspiration av att läsa om andras liv och vedermödor och just sådanthär om att "hur rik är du egentligen" :-)

Många av oss skriver ju inte för pengarnas skull men man blir glad om det går runt och/eller blir lite över. Man skriver ju för att det är kul och ger så mycket på annat sätt.

Ska läsa lite mer på din blogg nu. Mina böcker hittar du också via www.debutsky.fi

Anonym sa...

Jättebra svarat!

MVH

Bel

Fantasy Realm ~ en fantasyblogg sa...

Ja, tänk om man kunde leva på sitt skrivande. Då hade jag varit väldigt tillfreds :)

/En som älskar att skriva

erika sa...

Sånt här är också en väldigt intressant aspekt av det "skapande" livet. Jag är visserligen inte författare utan har ett osäkert jobb inom akademien. Likheten är dock just valet av något för att det är spännande och roligt (och fritt) och inte för att man kommer att ha en säker eller stor inkomst (eller pension). Verklilgen intressant att höra hur andra prioriterar och tänker kring sparande, frihet - kontra finansiell trygghet etc. Tack för att du delar med dig av alla aspekter.