onsdag 21 november 2012

Man har bestämt sig för att bli barnboksillustratör - men sedan då?

Fick en email-fråga, lägger ut mitt svar här också.

Hej,

Tack för fina ord.
Den här boken är toppen, skaffa den!
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0764127179
Om man går en illustratörsutbildning tas mycket upp som står i den.

Vilken typ av illustratör vill du vara? Fundera på det. "En penna man
kan hyra in", som illustrerar andras texter, eller en som genererar
helt egna projekt (text & bild) och försöker sälja in? Jag gör gärna
båda.

Jag skickar aldrig teckningar (kopior rättare sagt, alltid kopior!) med mina arbetsprover
direkt till förlag eller tidningar, däremot har jag en
portfolio-hemsida med arbetsprover på nätet. Jag är också med i två
engelska illustratörs-organisationer där man betalar en avgift varje
år och får vara med på deras hemsidor. Många förlag letar
illustratörer där. Det var så jag blev upptäckt. Surfa gärna runt och
kolla så ser du hur alla andra gör:
http://www.aoiportfolios.com/
http://brightonillustrators.co.uk/portfolios

Sedan brukar jag ibland låta trycka upp vykort som jag skickar till
förlag och potentiella uppdragsgivare. Men det är en dyr reklamkampanj
och mycket jobb, numera blir det mest ett årligt julkort till sådana
jag redan jobbat med. Det är viktigt att adressen till din websida
står på framsidan ifall det blir uppnålat på någon redaktion, så att
alla ser vem det kommer ifrån och kan gå in på din hemsida och kolla
ifall de vill se mer.

Ett generellt råd när du jobbar fram dina arbetsprover är att ha med
barn, djur och fordon. Gärna byggnader också! Och ha med bakgrund i
någon form så att figurerna inte bara flyter omkring fritt på det vita
(s k vinjetter). You wanna wow them ... Koncentrera dig på EN stil som
verkligen känns 'du' i stället för att visa: "Kolla jag kan göra lite
vattenfärg, lite blyerts, lite dator." Och studera andras böcker
jättemycket för att lära dig hur bildlösningarna i bilderböcker kan se
ut!

Om du har en egen bilderboksidé är det vanligt att man gör en 'dummy'
och skickar in kopior på den till förlagen. Det är jättemycket jobb
att göra en säljande dummy ...men bra! Man ser direkt svagheter i sin
egen story och i bildlösningarna. Men flera svenska förlag tittar
tydligen gärna på manus och ett par ganska fina provskisser, samt
något uppslag så fint du bara kan. Det tar jättelång tid innan du får
besked, och lång tid och mycket bollande med förlaget innan jobbet med
boken är klart...

Jag publicerar detta på min blogg om det är OK, tror det finns
allmänintresse. Tar bort ditt namn förstås.

Kram och allt gott,
Amanda

1 kommentar:

theresena sa...

Hej Amanda! :) Hur var det med onlineportfolion som du tar upp här? :) måste man kontakta dem på sidan för att skaffa. Jag ser ingenstans som man kan skaffa en användare.

Svara gärna mig på mejlen: marietherese@vackerform.se

TACK PÅ FÖRHAND :)