torsdag 22 november 2012

"Spänningsromaner är en hyllning till förnuft och ordning,

de kan hjälpa oss när det är tuffa tider."

(Fritt ihågkommet från reportaget med P D James i senaste Babel - kolla!)

Jag har träffat henne på en 'Masterclass' i skrivande i Oxford. Ljuvlig person. Tog med mig framför allt tre saker som hon sa då:

-"Miljön! SÅ viktig i spänningslitteratur."
-"Meningsbärande dialog! Gör som jag, spana in Evelyn Waugh för inspiration."
-"Ingen jobbig erfarenhet i livet, oavsett hur smärtsam, är förgäves för en skrivande person. Kanalisera den i ditt arbete."

2 kommentarer:

Anne Jonsson sa...

Jag gillar rubriken "Spänningsromaner är en hyllning till förnuft och ordning". Undrar varför jag då skriver spänningsroman?? Betyder det att jag är både förnuftig och har ordning? Yippee! Could have fooled me!

Amanda sa...

Hehe.
Men alltså, det finns ju en allmän åsikt om att det skulle vara en pessimistisk genre. Jag tycker tvärt om!