måndag 28 januari 2013

Herr Akvarell, vi möts igen.


Idag ska jag göra ett bokomslag (för barn).

Det ska vara akvarell på det, för det vill förlaget (och jag håller med).

Jag är inte jättebra på akvarell. Har aldrig gått någon kurs eller så. Min illustratörsutbildning handlade över huvud taget inte speciellt mycket om tekninker, mer om arbetsgång och tänk och kompositioner och linjespråk och gester. Vad i en text man ska illustrera.

Och akvarell, det är djävulskt tekniskt det.
Så nu har jag köpt tidigare otestat papper (hjälp) för några hundra (hittar jag mitt favvoblock i röran här? Svar nej) och kollar på ett par instruktionsfilmer och dammar av kunskaperna. Och är tacksam för lite avbrott i skrivandet. Och tacksam för att jag får hålla på med det här. Jag har glömt det lite på sista tiden; tacksamheten över att mitt jobb nu är att göra olika sorters böcker, och prata om dem.  Fan vilken grej egentligen.

Inte så att 'drömmen blev en mardröm', inte alls. Men det har tagit tid att komma in i skrivandet med nya romanen och det har nog stressat mig mer än jag riktigt fattat. Är liksom rastlös och orkeslös och typ ... rädd (för vad? Att jag inte kan längre?) på samma gång. Kan verkligen inte fatta att jag har gjort det här förut, flera gånger.
Skicka gärna över lite djävlar anamma om du har nåt över, mitt konto är magert just nu.

P.S: Jag kommer till Sverige, till Lund, den 19:e april! LitteraLund heter eventet och jag har två framträdanden på fredagen. Ses vi?   

12 kommentarer:

SPRAKFÅLEN sa...

Här har du lite djävlar anamma från mig! Men hoppsan, där tog mitt sista slut. Så här i början av året är det lågt med energi känner jag.
Och akvarell. Så svårt, men finfint när man lyckas. Good luck!

Amanda sa...

Merci!

Sara sa...

Heja heja heja!!! Du har det i dig, det vet du.

Jag kommer till Lund, yäy! :) Så pepp ... Vilket framträdande har du mer än det med Angerborn/Heimdahl?

Kram, Sara

Amanda sa...

Kul Sara!
2:a pratet ingår i det publika programmet, fokus på/för ungdomar, fram emot eftermiddagen/kvällen, också i centrala Lund. Mer detaljer följer!

Janina Kastevik sa...

Jag peppar med tre starka hej.

Är väldigt nyfiken på omslaget, berätta gärna mer om det när du kan/får.

Amanda sa...

Tack, tack, tack Janina!

cyndi sa...

Skickar en hel långkalsong fylld med jävlaranamma.
Jag får en överdos ibland och kan dela med mej just nu.
Ibland får jag ingen dos alls.
Ganska normalt skulle jag tro ;-)

Anonym sa...

ja kom igen nu, detta foxar du, du som är så bra! Japp!

Prillan

Anonym sa...

Gud, vad jag skriver fel.....

adrenalin sa...

Här kommer ännu mer jävlar anamma från mig, jag är på hugget nu vet du, boostad av massa järntabletter och sömn! Tänk på det, goda järnvärden och lite extra zzzzz ger energi.

Jag vill tacka dig för ett råd jag fick på en annan plats, det rör pms. Din kommentar fick mig att äntligen ta tag i problemet. Och nu, för att citera dig, "livet åter"! Kram på dig, fantastiska kvinna!

Amanda sa...

Yess!
Tack snälla ni.

Anonym sa...

Det är alltid att föredra att köpa nytt framför att leta gammalt ... för man hittar bara ännu mer saker att ta itu med ! ;D (Eller så börjar man läsa gamla böcker som kommer fram i röran ...) MVH Bel