fredag 1 februari 2013

Idag nominerar jag Astrid

Johansson, 14 år, elev på Tunaskolan i Luleå till Luleå kommuns jämlikhetsstipendium genom att maila ingmari.aberg@lulea.se .

Det kan du också göra, även om det inte framgår på kommunens hemsida när och hur stipendiet delas ut i år. Ingen speciell blankett krävs hur som helst.
Jag forskar vidare.

Min motivering: här.

(Vore vi föräldrar till elev på denna skola skulle vi kräva rektorns och bildlärarens avgång. Vore vi Astrids föräldrar eller kompisar skulle vi spricka av stolthet.)

"Majoriteten av min klass tycker att jag är dum i huvudet."
Ja men vet du vad Astrid? SNART, SNART SLIPPER DU IDIOTERNA.

12 kommentarer:

Andra intryck sa...

Så himla bra, vilken tjej!

Simona sa...

Nu har jag oxå gjort det!
Bra initiativ Amanda!

Amanda sa...

Yay.

En som nominerade vet jag fick svar idag med tack för mottagen nominering från Ingmari på Luleå kommun, så det ska funka!

Simona sa...

Japp. Jag fick svar. Har spridit på facebook, vet fler som oxå nominerat! Hurra!

Hanna Lans sa...

Nu har jag också nominerat! Vi behöver fler sådana här personer!

annannan sa...

Starkt. Och kanske är det till och med ännu intressantare att konstverket kom upp och att hon vågade reagera och att det fick den här uppmärksamheten än om det skulle ha kvävts i sin linda. För när talades det om den här frågan på det här sättet tidigare?

Marie sa...

Hon är helt fantastisk! Man ler med hela ansiktet när man hör hennes analyser och motiveringar.

Anonym sa...

Har nominerat och postat på Facebook! Bra av dig! Och vilken tjej!! Hälsn Ulrika

Anonym sa...

Vilken stark tjej. Påminner om dig faktiskt.
Viktig debatt som har uppstått kring bilden och dess betydelse tänker jag, och hur viktigt det är att verkligen föra diskussioner. Att vara närvarande i dubbel bemärkelse.

/Jess (bildlärare)

Ingerun sa...

Jag härmade din nominering. Nu ska jag twittra om det.

Ingerun sa...

Jag fick automatsvar som började så här:

Om du vill nominera till jämställdhetsstipendiet så blir det registrerat nu. Om du har ett annat ärende...blablabla

Ina sa...

Bra jobbat med nomineringen!

Vi har diskuterat mycket kring toalettbilden här hemma hos oss. Makens lilla 15 åriga kusin går på den skolan i en klass över Astrid, och frågan har debatterats hett här i staden. Jag blir så matt av att höra och läsa inlägg på facebook av vuxna människor som jag respekterar och som tycker att debatten är löjlig och att "det minsann är en bra skola", "det går ingen nöd på Astrid, jag känner hennes pappa", "feministerna får alltid som de vill" etc. Jag får ont i magen och har svårt att fatta att så många har en så unken syn och vägrar se längre än näsan räcker trots att fakta påpekats gång på gång. Vad är det för fel på folk?!?!