måndag 17 juni 2013

Dagens blomtips

från mig själv, till mig själv:

Köper man "mixade" ranunkel-frön billigt på Tesco (eller klor, eller vad det man stoppar i jorden nu kan heta på svenska, som små bananklasar ser dom ut), då får man bara röda.

Fast rött är ju sött.

(Om de posha, dyyyra ranunkel-klorna jag satt på baksidan inte är blekrosa som jag vill, utan cerisa som jag misstänker, då ... ja, då får jag leva med det också.)

P.S: HUR herrgårdsfru är det inte att odla sina egna snittblommor?

7 kommentarer:

Anonym sa...

I dag skriver Camilla Jönsson som bor i Halmstad om Stockholmssyndromet på Debutantbloggen.se och jag tänker direkt på dig som bor i Oxford. Känner du någonsin att du bor för långt borta från författarfesterna och luncherna med kollegorna, eller är det tvärtom skönt att leva och verka i en geografisk periferi?
Undrar en nyfiken Eva K

Annica sa...

Älskar egna snittblommor! Fast hemma odlar jag mest blandade sommarängsblommor, vad nu det är, och plockar och plockar till långt in på hösten.

Om jag skriver en novell till tävlingen du tipsade om nyligen och vinner (naturligtvis) - kan jag då ändå använda novellen och vidareutveckla den till ett romanmanus eller har jag på något sätt "förbrukat" just den idén (juridiskt eller bara genom att en läsarskara redan läst själva grundidén)?

Äskar din blogg, vågar inte läsa dina böcker.
Allt gott.
/Annica

Amanda sa...

Eva, det ska jag grunna på. Författarfester är väl inte det jag saknar mest om jag säger så, men yrket är ensamt och det hade varit kul att kunna träffa kollegor, medarbetare på förlaget, och inte minst läsare lite oftare.

Annica, det gör inget om du inte vågar läsa mina böcker, bara du vågar köpa dem! ; )
Klart du kan vidareutveckla teman i en novell till ett roman-manus, det gör du precis som du vill. Och det kommer ändå inte att bli samma sak för du utvecklas, och en roman är så lång och blir ändå aldrig den bok som man hade tänkt sig innan.

Annica sa...

Tack för svar. Nu skriver jag min novell! Men först ska jag köpa dina böcker. Jag vågar! Öppnade en av dina böcker på bibblan en gång och kunde ju inte hålla mig från att börja läsa lite, men dog nästan där och då. Ta det gärna som en komplimang. Ha det gött.

Dr Adrenalin sa...

Detta klor, uttalas det som grundämnet eller som det man finner på en kattass?

Amanda sa...

Kattens tass.
Claws alltså.

Eller 'tuber' - (stamknöl, rotknöl)

http://4.bp.blogspot.com/-qvR9dAn5Ehk/TZj8klrVB_I/AAAAAAAAAgI/EewUMEl7zQs/s1600/wend3.jpg

Amanda sa...

Annica, haha. Mina böcker funkar bra som presenter, och om du har nåt bord som är lite ojämt sådär, och behöver stöttas upp.
; )