tisdag 25 juni 2013

Dagens skriv:

Ett fyrasidors synopsis på engelska av Snögloben, för agenturen att använda vid utlandsförsäljning. Det är ganska svårt att beskriva alla skeenden helt törrt och sakligt, mitt synonymlexikon (thesaurus) går varmt.

Men bra också, nyttigt. Man skapar sig ett annat grepp om berättelsen, det blir lite som en övning i att prata om vad boken egentligen handlar om. För det måste man kunna göra, prata om boken alltså.

Sedan är det rätt intressant att jämföra den här färdiga sammanfattningen med det synopsis jag skrev när berättelsen mest bara fanns på idéstadiet. Det som min förläggare läste och sedan påpekade uppenbara problem och hål i. Jag märker att på många sätt är det samma historia fortfarande, och det känns nytt för mig; att det blir den bok i slutändan man faktiskt hade tänkt sig innan. Kanske är det mer så med deckare (Snögloben är mest 'deckare' av alla mina böcker); att man behöver ha allt klart för sig innan, mer eller mindre. Och kanske är det därför jag funnit arbetet med Snögloben så himla utmanande och svårt. För att så mycket var förutbestämt.

Hur som helst är jag stolt över att mina böcker är så olika, att de flirtar med olika genrer, men att det ändå är en sammanhållen romansvit med tydliga röda trådar mellan sig. Tror jag skulle avlida av tristess om jag skrev snarlika böcker.

8 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

När har du den röda tråden klar för dig? Jag menar kanske inte så mycket handling som tema. Tänker du att "nu ska jag sätta mig ner och skriva en bok om döden/ensamhet/sociala orättvisor etc" eller upptäcker du efter ett tag att "oj! den här boken handlar visst om..."?

Amanda sa...

Upptäcker efter ett tag. Alltid.

Å andra sidan har jag ju vissa hjärtefrågor som jag mer eller mindre omedvetet alltid väver mina teman runt: Olika sorters utanförskap, kvinnlig vänskap, spöken är inte alls lika skrämmande som människor, och så vidare.

Andra intryck sa...

Hur detaljerad är du i det synops som du skriver innan själva boken? Är det på kapitelnivå eller mer övergripande? Jag ska skriva ett själv nu så det är spännande att höra hur du arbetar.

Trevlig sommar!

Amanda sa...

Mer övergripande, kanske tre A4-sidor för hela. Tenderar att tänka mer på dramatisk kurva, och framför allt: Första halvan = kasta ut nätet. Andra halvan = dra in och knyta ihop.

Tante Jul sa...

Jeg gleder meg til å lese! Bare et par måneder igjen, jo :-)

Amanda sa...

Roligt att höra Tante!

Andra intryck sa...

Tack! Ser väldigt mycket fram emot att läsa din nästa!

Amanda sa...

Roligt, tack.