måndag 24 juni 2013

Författarbesöken man minns.

Andra klass.
Nan Inger, hästboksdrottningen. I Varnhemsskolans samlingslokal. Böckerna hade jag inte läst, därför frågade jag om illustrationerna i stället, hur samarbetet mellan illustratör och författare fungerade.
Hon sa att hon sällan hade kontakt med illustratören, men någon gång kunde hon bli lite irriterad, "om flickan på omslaget hade jättelångt hår, ända ner på stjärten, fast jag hade tänkt mig att hon skulle ha två trevliga flätor, som du." (Och pekade på mig.)

Också andra klass:
Skrev till Astrid Lindgren och fick svar i kuvert, en liten förtryckt broschyr med riktig autograf på. Lusläste speciellt Astrids skrivartips: "Beskriv inte hur folk ser ut för mycket, det är roligare för läsaren att tänka sig det själv." (Fritt ihågkommet.)

Tredje klass:
Inger Kullenberg (Magdalena på Stjärneholm). I Varnhemsskolans bibliotek. Ingers man var med, bilen hade släpkärra, och på släpkärran fanns - en modell av Stjärneholm! Magiskt.
Det otäcka kvinnoporträttet i boken (visst hette hon Regina?) representerades av ett bokmärke med en grym mörkhårig skönhet, och jag hade samma bokmärke hemma!
Fick beröm för mitt goda minne (ie odräglig unge som kommer ihåg varenda detalj i böckerna).

Sjunde klass:
Kerstin Johansson i Backe (Som om jag inte fanns). Klassrum på Djäkneskolan i Skara. Älskade hennes snyftarbok och satt trollbunden.
Kerstin pratade om hur präglad man blir av andras uppfattning om en. Så spände hon blicken i mig, sträckte ut ett dramatiskt pekfinger och röt: "Du! DU kommer minsann ALDRIG att träffa någon KILLE!"
Jag borde kanske blivit generad inför alla andra fjortisar, men jag fattade grejen.
Kerstin blev mjuk och sa nåt i stil med att 'fattar ni hur jag menar?'.
Och sedan sa hon jättevänligt till mig:
"Jag sa ju bara sådär förstår du väl, du kommer att få världens bästa liv och världens bästa kille, det VET jag."



7 kommentarer:

Alma sa...

Lånade Hellbergböcker på biblioteket idag, det blev Mossan och Döden. Tänkte samtidigt på de futtiga biblioteksören som därmed rullar din väg, och tänkte också att du säkert är värd mer. Jag gillar bloggen, mycket, och därför antagligen böckerna också. Undrar varför jag dröjt till nu, men jag ser fram emot sommarläsningen!

Amanda sa...

Tack Alma, så roligt! God läsning. Tar extremt lätt på bloggy + mig själv, men extremt allvarligt på mina verk.

Mags sa...

Gu va fint. Vad många författare du fick träffa! Är själv av uppfattningen att möten med Riktiga Yrkesutövare av det man kanske själv skulle vilja göra ger en major impact på små formbara barnasinnen. Ho vet?

Fick också träffa Inger Kullenberg i typ trean, upplevde det mötet som helt magiskt. Alla hade fått läsa Magdalena-böckerna, jag var den enda som läste varenda en.

cyndi sa...

Författarmöten.
Nä. Det minns jag inga.
Trodde nog inte att dom fanns på riktigt dom där namnen som stod på böckerna.
Jag kanske trodde att böckerna liksom växte fram ur hyllorna på biblioteket.
Författare var något som folk nästan skrattade fram när mitt skrivande blev långt och invecklat.
Du kanske ska bli författare ha ha ha ha ha.
Det blev jag inte.

Pernilla sa...

Åh. Inte ett enda författarbesök fick jag under hela min skoltid. Avundsjuk.
Som om jag inte fanns. Fan vad jag älskade den. Måste nog läsa om.

Frida sa...

Tragiskt nog minns jag inte ett enda författarbesök. Antingen minns jag dem inte - tragiskt, eller så fick vi helt enkelt inte några - ännu mer tragiskt.

Vi skrev "recensioner" i färdiga formulär på löpande band, och fick bara låna Hellberg på biblioteket (fast Hans-Eric). Men författarbesök, nej...

e sa...

Vad lustigt: jag minns också författarbesök av Kerstin Johansson i Backe, trots att jag är uppvuxen i gudsförgätna Pajala. Samt givetvis av Mikael Niemi (innan det stora genombrottet) men det kändes inte lika stort. Inspirerande och jag minns att jag lekte med tanken att själv stå där en dag. Kanske dags att börja skriva snart :-)