tisdag 11 juni 2013

Svart humor och magiskt tänkande.

Engelsk humor är torr, svart, osentimental och självförringande, det vet vi.
Dagens konkreta exempel:

Det lilla bageriet nära förskolan kokar av rykten. Det har varit två-tre försök till kidnappning av små barn i området de denaste veckorna.

"Min kan de gärna få", säger jag och biter mig i nästa sekund i tungan. Too much?

"Min unge skulle jag betala för att bli av med", säger en annan förälder.

En tredje förälder kontrar blixtsnabbt:
"Min unge skulle de lämna tillbaka efter fem minuter!"

Befriade skratt.

'Så ska man inte skoja egentligen', ekar det i min skalle. 'Det kan man få äta upp!'
Men så tänker jag att magiskt tänkande av det slaget, det ska man inte syssla med. Det får man bara inte, det är destruktivt, sätter griller. Som en regression till den vidskepliga störda tonårshjärnan.

Ibland kan man förstås glida tillbaka. När jag var gravid var jag lite låtsas-besatt av den gamla engelska ramsan om skator.
Ser man en skata är det otur osv, då ska man skynda sig att se en till, eller fler.
"One for sorrow,
two for joy,
three for a girl
and four for a boy."

Inte så att jag trodde på det, inte alls. Det var bara en tankeknut.
Den enda form av magiskt tänkande som är bevisat effektivt är det där med tur.
Om man själv tror att man är en person med tur, då blir man också en person med mer tur.

4 kommentarer:

Christin sa...

Jag ser skator mest hela tiden, och tar det som ett tecken på att nu, nu köpte någon Fågelbarn.

Amanda sa...

haha
älskart!

Christin sa...

Yeyy ;)

cyndi sa...

Åh. Wiseman. Min favorit.

Jag har tur.
Väldig tur.
Nästan alltid faktiskt :-)

Jag brukar säga till mina barn (2 X 4 skator): Vilken tur vi har som har det så bra. Kanske förs turen vidare då. Hoppas det.