fredag 5 juli 2013

Allt jag vet

om gravid/nyförlöst/morsa - titta bort om ej intressant:

(fråga på bara, fråga på)

Gravid:
Första tecknen: Blödande tandkött, extremt luktsinne 
Kollade konstant efter olycksbådande blod i trosan
Klamrade mig fast vid soffan med risk att ramla av (yrsel 6 mån konstant) - hur gör folk som har chef?!
Yoga/gympa/powerwalks? HAHAHAHA - hej foglossning från helvetet senare!

Nyförlöst:
Nä, det finns inget som helst fint eller romantiskt med en förlossning, allt du behöver veta är:
1) Det blir aldrig som du tänkt
2) Det är inget tea party
3) Det går oftast bra ändå

Snitt: Yay! Honeymoon Fresh fitty!
Bröstmjölksersättning är en gåva från den gud jag inte ens tror på.
Det tar evigheter att mata.
Avslag: USCH.
Japp, man kan bli lätt upphetsad av att amma.
Förlossningsdepression kan komma senare än man tror - don't suffer in silence om fler dagar känns som en kamp än dagar som känns OK.
Det är 'normalt' att inte duscha på en vecka. Man märker när det börjar klia i stjärten, så att säga.
Man behöver inte RUSA ut ur duschen med lödder i håret bara för att den skriker en gnutta.

Morsa:
Har fan ingen aning, det rullar på med 2% paradis och 98% hell.

Och: Alla skiter fullständigt i ditt andra barn, inkl du själv.

(skoja!)
  

10 kommentarer:

Anonym sa...

:-D!!!! Spot on

Anonym sa...

Åh, gud så skönt att läsa att jag inte är den enda som konstant letar efter olyckbådande blod... Jag trodde att jag tappat ett par skruvar! Tusen tack för att jag fick känna mig lite normalt nojig!

Susanna

Musimus sa...

Wow... Förutom att det är skarpt skrivet, så fick jag dagens bekräftelse: skall aldrig, någonsin, skaffa barn.

Dessutom förstår jag inte hur man kan undvika att inte få sitt barn... i brist på bättre ordval... felprogrammerad av andra barn, föräldrar och dagis-/förskolepersonal (socialt grupptryck ni vet, inte alltid med ett väldigt sunt/trevligt program). Blir ju lite - help, my child is being ruined. Ruiiined! O.o'
Får kalla kårar när en vän till mig raljerar om allvarliga, lååånga samtal à la dysfunktionell brf, mellan föräldrar och personal om att några barn har uttryckt åsikt X/ställt frågor om Y när ett antal föräldrar som hellre vill låtsas som att de bajar rosa cupcakes som doftar kanderade rosenblad *himlar* ser att alla ungar skall programmeras på just deras precisa sätt. För tänk om deras lille Arvid tar intryck av progressiva tankesätt eller fri vilja liksom. Sedan kommer skolan. Och tonåren... får magsår*

Nej. Major risky business det där med barn. Herregud alla ni föräldrar - att ni ens vågar föröka er :-P

Annika sa...

I början av graviditeten somnade jag i stolen på jobbet flera gånger, ofrivilligt. Kollegan (en mansperson) såg, retades, men skvallrade inte för nån. Gillar din klockrena beskrivning!

Jenny sa...

Fnissade lite när jag läste din beskrivning för det är ju så sant, det du skriver! Men trots allt man går igenom så är de ju ändå det bästa som finns i livet, de små. Tusen tack för en bra blogg och bra tips!

Amanda sa...

Tack själv!

cyndi sa...

Tonårsmorsa:
Allt är bättre och roligare ;-)

Anonym sa...

Träffsäkert! Och glöm inte den ack så viktiga dieten för sömnlösa nätter med flaskmatning/amning i sällskap av repriser ingen vill se i tevens flimmerljus: kladdkaka, glass, allt som består till minst 97% socker.

/Alexandra

Amanda sa...

Just så.
*team carbs*

Anonym sa...

Härligt att läsa! Vi jobbar på't, så håll tummarna ;-)

Lufthamn