lördag 31 augusti 2013

Augusti - sammanfattningen.


Vi åker till ett familjehotell i Cornwall i fem nätter.
Bilresorna dit och hem är en utmaning, men klart värt det.
Kommer hem mer förtjusta i varandra än någonsin.

På semestern kan E och jag äta goda middagar ensamma tillsammans i hotellets fina restaurang varje kväll tack vare inbyggd babymonitor på rummet, som personalen i receptionen lyssnar av. "Kan någon ringa Nobelkommittén om den grejen?" som en vän sa.

Jag fyller 40, och har ett trevligt litet drinkar-och-buffé-party i trädgården med ett par grannar och vänner. Får mängder av smycken, blommor, kort och godis, samt jättefin uppvaktning av barnen och E (nagellack och hemmagjorda kort), eftersom jag själv styrt upp detta (uppvaktning är inte Es starka sida). 

Vi skaffar Netflix och är oerhört nöjda med det. Plöjer The Killing II på en vecka, gillar mycket, trots att den dramaturgiska strukturen är övertydlig.

Gör oss av med Gretas skötbord och spjälsäng, installerar hennes "vuxensäng". Hon älskar den. Hon har fortfarande nattblöja, men var tredje natt är den helt torr. Hon vaknar fortfarande 1 - 3 gånger per natt, och vi turas om. När det har varit "min natt" med henne är jag helt utslagen dagen efter, det är nytt. Men detta har ju pågått i fyra och ett halvt år nu.

Jag får en specialskriven novell för Hemmets Veckotidning publicerad. Mina föräldrar älskar den, och det ser jag som ett gott betyg eftersom den är väldigt inspirerad av min barndoms campingsemestrar på Öland.

Jag har två boksläpp, med medföljande boksläppsdepp x 2. Lyckas på något vis undvika att googla. Extremt dålig i magen dock. Får med tiden en mängd sanslöst fina bloggrecensioner, samt hyllningar från DN, Bibliotekstjänst och några andra tidningar, som får mig att gå ut i hallen och glädjeskrika och boxa luften i min ensamhet.

Laddar för Bokmässan. Är fruktansvärt glad att barnboksförlaget hoppar på min idé om en liten giveaway. Och att jag får ha prat med Johanna Lindbäck och Ninni Schulman, två av mina favoritkollegor. Har ingen aning om när jag kommer till mässan nästa gång.

Det blir svalare i luften och alla sover bättre.

Jag oroar mig för ekonomin. En dag bestämmer jag mig för att jag måste köpa vinterställ, underkläder, vantar och mössor till barnen. Men så får jag en pangrecension och bränner allt på fin mat och vin i stället.

Peppad av fina ord känner jag att det är faktiskt författare jag ska vara. Skickar in ett nytt barnboksmanus och får snabb och bra feedback. Påbörjar tre nya vuxenmanus, men det känns forcerat. Går emot min vana och söker råd och hjälp från förläggare och några duktiga kollegor. Tvingar mig själv att vila helt några dagar, sover så mycket att jag får ont i revbenen, men ljuger om det för E (stoltheten). Inser sedan vad jag vill skriva härnäst för vuxna.

Läser Noréns dagbok II och blir deprimerad, samt påverkad av stilen.
(NO SHIT SHERLOCK.)

5 kommentarer:

Musimus sa...

*chuckles at the Norén-comment*

yup.


När jag var yngre sade en snäll dam en gång till mig, "Författarskap är lite som att jobba som gruvarbetare i en diamantgruva; man måste gräva bort mycket slagg för att komma åt diamantklimparna!" Alla idéer måste ut, skrivas ned och sugas på. Majoriteten kanske inte fungerar all the way - men det är så man plötsligt sållar fram sin egna oslipade diamant :)

SPRAKFÅLEN sa...

Ja, du tycks ju ha full koll på hur man blir och är författare, men om du skulle fundera på om du är rätt på en dag, så får du några tips här.
http://www.litteraturmagazinet.se/medlem/177552/sofia-hallberg/blogg/sa-blir-du-forfattare-steg-for-steg-for-dummies-6262638

Fia Filur sa...

Hej Amanda!
Vann precis dina senaste böcker hos Boktipset och längtar som en galning efter dem. Min motivering löd så här:

Jag skulle vilja vinna eftersom Amanda Hellberg är min stora inspirationskälla. Inte nog med att hon skriver fantastiska böcker i olika genrer och målgrupp, hon är också småbarnsmamma. Hon är min idol!

Ville bara säga det, för det är alldeles sant! Det är imponerande att du hinner och orkar!
/Sofia

Amanda sa...

Tack, och tack!

Fia Filur, bra där! Och tack för fina ord.

Pernilla sa...

Men puss.