fredag 23 augusti 2013

Snor en enkät

från författaren, skrivarcoachen, Bokhoran (och en av mina favvo-samtalspartners på Bokmässan) Johanna Lindbäck.

1. Vad trodde du att din senaste bok skulle handla om, innan du visste bättre?
Olika sorters isolering, kvinnlig vänskap, krypande spänning, Oxford, vinterbröllop - typ som det blev!
2. Kan du, utan att tjuvkika, citera första meningen i alla/minst tre av dina böcker?
Ja!
3. Sista meningen då?
Kanske, om jag absolut måste.
4. Vad är det vanligaste folk säger när du berättar att du är författare?
Vad skriver du?
Finns det något utgivet på engelska?
Kommer det att bli filmer?
5. Kan du nämna tre företeelser i dina böcker, utöver intrig och karaktärer, som inte stämmer överens med verkligheten? Var det medvetet eller omedvetet?
Framför allt geografin. De verkliga platserna som ligger till grund för platser i mina böcker får ofta fiktiva namn; Skardala (=Skara), Mill Creek Manor (=Holywell Manor), Mary Magdalene-institutet (Ruskin College, Brighton University).
6. Hur peppar du dig själv när du tvivlar på din egen berättelse?
Vet ej, tvivlet finns nästan alltid där. Men nån sorts magkänsla har jag nog. Sånt som skaver måste bort!

7. Vilken av dina bokkaraktärer har varit svårast att skriva? Varför?
Maja är svår, på ett spännande sätt. Dels för att hon bara existerar i jag-form och i presens, men hon är inte jag. Dels för att det inte finns någon allsvetande berättare i böckerna om henne, med andra ord: Jag, och läsaren, vet bara det som Maja vet i den stunden, inte vad någon annan tänker, eller vad som hänt, eller händer, på andra platser än just där hon befinner sig, i hennes "nu". Det är en stor teknisk utmaning.
8. Har du funderat på att tatuera något vackert på din rygg/nacke, så att din (eventuella) partner har något att titta på på dagarna, kvällarna och nätterna?
Hell no. En barnteckning, eller barnens namn, det skulle jag nog kunna tänka mig, men bara om jag var absolut tvungen. Orka! (Min favorit på någon annan är Helene Billgrens inköpslista på armen.)

2 kommentarer:

cyndi sa...

Och jag ser fram emot att läsa om kvinnlig vänskap. Det känns som att många tror att de tar upp ämnet men egentligen bara tar det för givet. Att det är så och så. Fast det kanske egentligen är skitsvårt (tycker jag i a f). Det finns på ytan men ofta inte innanför skalet. Gillar att du nämner det specifikt :-)

Jag skulle ha läst Snögloben redan, men fastnade i lite annat läsande.
Och i födelsedagspresent fick jag en annan bok. "Du har ju läst dom andra, men inte den här!" sa min man. I paketet låg Styggelsen.

Amanda sa...

FINT!