onsdag 4 september 2013

Dagens citat:

"Du är djävla elak!"
- Gunilla Perssons mamma.

Just när man tror att man håller på att koka sin egen hjärna i skräp-tv (denna, trots allt, ljuvliga, lortiga subkultur) så kommer ett sådant guldkorn.

Glömmer aldrig när en tung, seriös SVT-reporter + kameraman besökte oss för en åttatimmarsfilmning för ett tiominuters- reportage om mina böcker för fyra år sedan. Svenska Hollywoodfruar hade just börjat sändas och jag fattade inte hur stort detta var. (Kunde ej se detta utomlands då, hade inte heller tid eller ork.) Och efter filmningen korkade vi upp lite bubbel och gosade i köket med den då ganska nyfödde Felix, för hey, ett av mina honörsord är att behandla pressen som KUNGLIGHETER ; ) , och reportern satt och hoppade av nervositet för att hen var så exalterad inför nästa avsnitt av Hollywoodfruar. Och fnulade på om hen skulle kunna se detta på hotellrummet i Oxford samma kväll.
Då fattade jag nåt. Det var ett fenomen.

Saker jag inte riktigt fattat:

Swedish House Mafia. Vad är de? En popgrupp? En DJ-grupp? Vad spelar de? Vad "mixar" de? Hur blev de så framgångsrika?

Axwell. Kommer han från min grannby Axvall eller har jag bara drömt det? Har han varit medlem i gruppen ovan? (Fatboy Slim känner jag till, som gammal Brighton-bo, men där går min gräns.)

Mästarnas Mästare? Vad är det? Typ Stjärnorna på slottet möter Fångarna på fortet?

Alliansen. Röstar inte i Sverige längre, är ju inte skriven där så det skulle kännas konstigt. Bra eller anus?

Så mycket bättre, vad är det? Typ Stjärnorna på slottet möter DoobiDoo?

Håkan Hellström, vem är han, vad har han gjort? Typ Broder Daniel för 20 år sedan? Men sedan då? Nån jag borde känna till?

Ge mig en sammanfattning som om jag vore tre år gammal, please.




8 kommentarer:

lilla S sa...

1. Swedish House Mafia spelar alltså house-musik (jag vet inte heller vad det är) med Don´t You Worry Child som största hit. End of knowledge.
2. pass
3. Rätt exakt så, fast mer Robinson än Fortet, avdankade idrottsstjärnor kör femkamp och bor på hotell typ
4. Reflexmässigt tänker jag anus, men jag gillar ju inte höger så värst. Och de är ju allt som är höger (utom sverigedemokraterna) hopklumpat
5. You nailed it. Alla stjärnor har var sin dag där alla väljer var sin låt av den personen och gör en cover som blir svinkänd. Annars ingen skillnad
6. Alla hipsterbloggflikkors onaniobjekt nummer... inte ett men kanske fem? Musiken vet jag dock inget om, bara statusen han har.

Amanda sa...

a-ha, tack kära du

/nina sa...

Axwell är en av killarna som var med i SHM, rätt gissat. Många bra låtar både från SHM, Axwell och Ingrosso. Leta på Spotify!

Mästarnas mästare är nog ett inköpt format tror jag, väldigt underhållande! Och imponerande, lilla Anna Lindberg sopade banan med mer kända idrottsstjärnor i massor med grenar. Härligt att se.

Håkan är snart 40 och har spelat i en massa band men solosrtist sedan tja, 15 år? Fantastisk eller usel, beroende på vem som lyssnar. Jag gillar.

Så mycket bättre är en intressant historia med artister som oftast är totalt väsensskilda och sedan gör covers av varandras låtar. Kan bli bra eller katastrof. Man inser t ex att en artis som Darin som kom fram i idol skulle tjäna på att ha en textförfattare som Olle Ljungström.

Amanda sa...

Tack tack!

suziluz sa...

Det enda jag kan skriva med säkerhet här är att alliansen är mög som kör omvänd Robin Hood-politik à la ta från de fattiga och ge till de rika. De rapar i princip enbart om att sänka skatter (oavsett att det innebär att alla egenavgifter blir mycket högre och alltså blir det ingen vinst för de med låg/normal inkomst)och deras favoritord är "utanförskap" vilket är en ny omskrivning för arbetslöshet. Arbetslösheten är högre än någonsin. Och all arbetsmarknadspolitik har gått ut på att till exempel folk som jag, otvättade galningar som envisas med att hålla på med kulturfjams, borde klippa sig och skaffa ett riktigt jobb. Det vill säga en fast tjänst någonstans, så finns det ju inte längre något problem.

Jag. Fattar. Inte. Att. Folk. Går. På. Skiten.

Pernilla sa...

Kära Amanda. I love you.

Anonym sa...

Önskar att det budskapet kunde ljuda RIKTIGT högt @suziluz! Hur långt kan högerpropagandan nå den här gången?
Allvarligt bekymrad :-(

lilla S sa...

http://www.youtube.com/watch?v=7hcXKjaR40c

SÅNT HÄR gjorde han bland annat för ganska länge sen.

Okej, fattar lite grejen.


Åååh, mina äggstockar...