torsdag 19 september 2013

"Förvänta dig aldrig någon hjälp från en annan författare."

Så stod det, lite magsurt, i en amerikansk bok om skrivande.

Jag kunde inte känna mer annorlunda.
Det stödet, peppen och den faktiska hjälpen jag fått med viktiga saker, nej det är obetalbart.

Inte med det rena skrivandet förstås (även om det finns en och annan jag kan bolla enstaka skrivgrubbel med). Det finns nog ingen som egentligen hinner eller orkar (eller har råd!) att skrivarcoacha en kollega, eller blivande kollega, på djupet. Inte heller har man den makten att man kan få någon antagen hos ett förlag. Texten är kung.

Men när det gäller det praktiska, ekonomiska, juridiska, eller draghjälp från mer erfarna på framträdanden och signeringar, eller bara lite hederligt skvaller, ö-hum, jag menar viktig information om branschen, har jag blivit extremt positivt överraskad. Och tacksam.




9 kommentarer:

Christin sa...

Finaste Amanda <3

Jag instämmer. Och såna där skrivböcker får man allt ta med en nypa salt.

Maria Turtschaninoff sa...

Jag med! Massvis med stöd, råd och en allmän känsla av generositet.

Anonym sa...

Nu är jag ingen författare, men enligt min Gedigna Livserfarenhet är det mer sannolikt att folk vill hjälpa en om man själv är en hjälpsam/generös/trevlig/engagerad själ. Det kanske var där det haltade hos skrivexperten?

Giv, så blir dig givet, typ.

Johanna sa...

Vi måste ta en ny gruppbild i Gbg! Ska inte stå med armarna i kors och se sträng ut. Jag är ju jättesnäll i verkligheten!!

Johanna sa...

Vi måste ta en ny gruppbild i Gbg! Ska inte stå med armarna i kors och se sträng ut. Jag är ju jättesnäll i verkligheten!!

Amanda sa...

Jag vet! Fast jag älskar den bilden ändå. Och lilla F var med, som en liten kolaböna i magen.

Anneli sa...

Precis så upplever jag det också. Det är fantastiskt!

Amanda sa...

Bra där Anneli. Ses vi i år igen?!

Lina Arvidsson sa...

Ja, jag håller med!