onsdag 9 oktober 2013

Å andra sidan:

Några bra barnfilmer, förmodligen bäst för 4+, samt ej kolla ensamma - fetade speciellt bra för Halloween:

Coraline
The Princess and the Frog
WALL-E
Brave
Hotel Transylvania
Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit
Pirates! Band of Misfits/An Adventure with Scientists
Up
Cars 1
The Incredibles
Monsters vs Aliens
Despicable Me
Toy Story 1
Monsters, Inc
Ratatouille
Wreck-it Ralph
The Rescuers
Tarzan
A Nightmare Before Christmas

Bubblare/för lite äldre:

Bolt
Rango
Puss in Boots
Cloudy with a Chance of Meatballs
1:a Harry Potter
Corpse Bride
Frankenweenie
ParaNorman

P.S: Fyll gärna på med fler, inser att vi har en fäbless för animerat/tecknat.
P.P.S: Jag tog bort det tidigare inlägget om Dagens ytligt p g av kändes fel.

11 kommentarer:

TravellingAK sa...

Shreck är inte dum den heller, och den tycker jag nog nästan passar till Halloween den med, på något sätt? När min syster var liten fastnade hon av någon skum anledning för den väldigt gamla filmen "Tuppen", till stor del inspelad i Tollered utanför Lerum, med Magnus Härenstam i huvudrollen. Hon förstod förvisso inte allt som hände runt omkring, och det kan ju tyckas att den inte är en barnfilm, men hon älskade den, helst ville hon se den varje dag. Till skillnad mot många andra filmer med Härenstam är den inte så där hysterisk "smälla i dörrarna"-försökervararolig utan den är faktiskt lite söt. Eller så är jag bara nostalgisk. Men snubblar ni över en kopia kan ni ju testa om den funkar :-)
Sedan kommer jag alltid älska Emil i Lönneberga, även om jag inte sätter barn att titta på den själva, gillar hur Emil alltid försöker vara bra men däremot tyckte jag inte om hans pappa som inte kunde se det. Undrade alltid vem som varit dum mot Emils pappa som gjorde honom så ilsken. Tycker Emils pappa behöver lite förklaring...
(Andra Lindgren filmer håller inte alltid för tidens tand, men Emil kommer jag alltid älska. Karlsson på taket aldrig.)
/Ann-Katrin

Annika sa...

Tecknat/animerat är ju skitbra, kul med tips på nya filmer att nöta på när barnet blir äldre! Gruffalon, Ice age 1, Shreck och Trassel funkar där hemma. Lilla K, 1,5 år, ratar allt som är avsett för dom yngsta. Det ska hända mycket som hon kan kommentera (Rapunzels kidnapparmorsa dör: "Pang!") och så ska det vara musik och sånger med lite drag i.

Simona sa...

Barnen och jag såg "De fem legenderna" och den var oväntat jätterolig. För det något äldre.

Musimus sa...

Tror jag har sagt/skrivit det förr någonstans; men Spirited Away känns passande. Sött, finstämt, underbart goa figurer!

Lite individuellt med unga barn om de hänger med (en del gör det & fastnar, andra lite mer adhd :) och föredrar att något sprängs eller gör roliga ljud) - får de flesta vuxna att fastna också.

Johannes sa...

Kung-Fu Panda. Jack Black ftw!

Janina Kastevik sa...

Bra tips! Kan dock varna andra föräldrar med lite lättskrämda ungar: Coraline kan vara för otäck för en del ungar. Min sjuåring blev fullkomligt VETTSKRÄMD, så där så att jag fick en klump i magen och kände mig som en barnmisshandlare.

Så vet man med sig att man har ett känsligt barn skulle jag nog avstå från just den filmen. (Själv tycker jag dock att den är fantastisk, älskar de otäcka knappögonen.)

Amanda sa...

Bra tips, tack alla!
Åh, hur kunde jag glömma Gruffalon, och Room on the Broom?

Visst är det individuellt. Lilla F har älskat Coraline sedan tvåårsåldern, men blir vettskrämd om nån typ är på väg att göra sönder en fin vas. (vardags-identifikation?)

Dessutom; ett superhjälte-tips från lilla F:
Atomic Betty (serie).

Maria Turtschaninoff sa...

Här får vi inte se på något annat än Totoro. Alla andra förslag röstas ner av familjens minsta.

L8 sa...

Ja, och om vi nämner Spirited away och Totoro, så måste vi ta med Laputa - slottet i himlen, Ponyo på klippan vid havet, Det levande slottet och Lånaren Arrietty, tycker jag.

Några gamla godingar är annars Spirit (animerat, ur hästperspektiv och med indianer), Sinbad: legenden om de sju haven samt Jumanji (ej animerad).

Trevlig helg alla!

Adrenalin sa...

Ja, Ponyo och Totoro! Har motiv ur bägge filmerna taturade på min överarm, så stor är min förälskelse! Och Kirikou! En helt hysterisk serie mina har älskat är Oggy och kackerlackorna.

30-nånting sa...

Molly kör enbart Shrek eller Backyardigans - allt annat är tydligen skit.
Mira ser i princip allt tecknat. Nu har vi precis lånat hem Lejonkungen och den tycker hon jättemycket om. Jag minns den som rätt otäck men den ser så väldigt tecknad ut så hon reagerar inte.