fredag 11 oktober 2013

"Är du lycklig?"

Kära dagbok.

Jag har en annan granne, möjligen lite dement, som brukar vissla den mest kusliga, entoniga melodi. Jag inbillar mig att jag ingår i en tyst överenskommelse med omgivningen, en grannsamverkan där vi, de andra, kollektivt håller ett litet öga på honom; har han fläckiga brallor? Har han magrat? Har han en ordentlig jacka och mössa på sig när han är ute och snurrar?

Varje gång vi möts hojtar han:
"Hej! Är du lycklig?!
Och ... vad heter din pöjk?"

Jag svarar:
"Ja ganska lycklig, och du själv då?
Pöjken min, han heter Felix."

Han säger:
"Felix, vad är det för konstigt namn? Har jag aldrig hört talas om ...
förresten; är du lycklig?!"






2 kommentarer:

Helene sa...

Haha, extra fyndigt med tanke på vad Felix betyder. Din granne är (omedvetet?) genial!

Amanda sa...

exakt