lördag 16 november 2013

Chock och panik.

På puben med nya väninnorna igår.
Började prata om körkort i olika länder och någon bad att få kolla på mitt.
Då fick jag se att det hade gått ut. I september.
Vad f*n gör man?
 Nattgooglade lite, ganska yr i mössan, och fick intryck av att det är kört, jag har förlorat mitt körkort nu eftersom jag inte förnyade innan det gick ut?
Började typ lipa.

Kan det vara så? Någon som vet please?

(Jag har svenskt körkort, inte 'bytt in det' mot ett engelskt som vissa tydligen gör, eller om det var så att man brukade kunna det. Kör i princip aldrig bil i UK, men gärna i Sverige.)

7 kommentarer:

/nina sa...

Det här hittar jag på körkortsportalen

Om du är permanent bosatt i en annan stat inom EES-området får du inte förnya ditt svenska körkort. Körkortet ska istället ersättas av ett körkort i det land där du är permanent bosatt.

...så det blir väl till att fixa körkort i Storbritannien då. Ugh.

Amanda sa...

FAAN.
Ja men ja. Det får man väl fixa då.

Dr.P sa...

Det ar inget problem, du maste bara ansoka om ett EU korkort. Myndigheterna i UK kan hamta all info fran Sverige. Blev ranad i Sverige och de stal korkort, ID och pass. Trafikverket fixar ett nytt svenskt korkort nu, de ville bara veta numret av mitt tyska korkort....

Anonym sa...

...Och Scott hade samma problem fast omvänt. Ansökte om ett i Sverige. Skickade in sitt utgångna och väntade ett slag... Fick sedan ett svenskt. Runt 700 pix. Kram Lisa

Amanda sa...

TACK! Älskar er.

Fanny sa...

Hej, jag gjorde samma miss för en månad sen och blev så himla rädd! (Bodde då sen fem år i Holland och fick först senare veta att de inte skickar några påminnelser till utlandet). Nya körkortet måste göras i landet man bor i, och allt Holländska myndigheterna behövde var ett brev från Trafikverket som sa att det inte fanns nåt hinder från deras sida att förnya körkortet (trots att det gått ut). Sen gick det jättelätt alltihop. Lycka till! Fanny

Amanda sa...

Tack Fanny, ska försöka fixa imorrn.