tisdag 10 december 2013

Skrivandet: Blockeringar och nycklar.

För mig handlar det ofta om att göra det som låser upp nya rum, tja, som inspirerar helt enkelt.
Och välja bort det motsatta.

Har läst mycket Dagerman och Norén på sista tiden, bitvis väldigt bra (eller rättare sagt som snask, kunde liksom inte sluta), men oj så blockerande.
Eller rättare sagt; deprimerande, på fel sätt, för mig, inför den nya boken.

Bra nycklar just nu:
Musik (mycket Händel).
Självbiografier.
Datorspel (har just börjat med The Last of Us).
Måttliga mångder vin.
Skräckfilmer och TV-serier (dialoger!).

Och sånt jag borde göra, som jag vet fungerar, men bara inte orkar med för tillfället:
Läsa Noah Lukemans skrivarbok The Plot Thickens - stör mig som fan på den, fast säkert nyttig.
Åka på fler exkursioner till London, museer, gallerier.
Skriva sent på natten.

Till sist måste jag bara säga att jag är inne i ett knäppt skede av skrivprocessen som jag älskar. Vet inte riktigt vad jag ska kalla det; Synkronisitets-flowet? Bitar faller liksom på plats, pusselbitar rakt ner i min hand, jag behöver bara sträcka ut den.
Lite så här: Jag snubblar över en obskyr låt. Googlar texten. Ser att den inspirerades av en filosof. Läser mer om den filosofen. Och PANG: Inser att hans livsöde är som en spegling av min huvudpersons. Men med fler förklaringar, nycklar till nya rum.

Tjing på en stund,
A

Inga kommentarer: