tisdag 10 december 2013

Vad gjorde man som var bra 2013?

Fångar bollen från en av mina absoluta favoritpersoner- och författare: Suziliz.

Ja, mer specifikt, vad gjorde jag som var bra för världen, för samhället? Och vad gjorde jag dåligt? Och vad är i en gråzon? Det är inte helt enkelt att bena upp men jag ska försöka.

Vi börjar med det som känns mindre bra:

Jag flög flygplan i mitt yrke två gånger.

Jag gav inte så mycket tid eller pengar till välgörenhet som jag skulle kunna göra.

Jag handlade inte så mycket rättvisemärkt eller ekologiskt som jag skulle kunna göra.

Och nu, gråzonen; detta med konsumtion. Är konsumtion alltid av ondo? Det är ett helt annat kapitel förstås, men ändå ofta i tankarna:

Jag konsumerade nästan ingenting till hemmet (renoveringar osv).

Jag konsumerade mindre till barnen (mer arvegods nu, osv). Framför allt konsumerade jag mindre second-hand-kläder till dem.

Och så det som känns bra:

Semestrade i mitt eget land (UK).

Donerade många timmar och en satans massa bakning till välgörenhetsarbete, främst under förskolans paraply (till Children in Need, framför allt).

Visade mesiga förskolebarn att en kvinna i klänning, strumpbyxor och smink faktiskt också kan vara en jävel på att klättra i träd, jobba och fixa tekniska saker. 

Fick välja mellan kvinnlig och manlig kvinnoläkare, valde manlig. Han blev typ rörd och sa "Det är så få kvinnor som vill ha en manlig kvinnoläkare numera att jag känner att jag håller på att halka efter rent erfarenhetsmässigt, så tack."

Var en hygglig förebild för mina egna barn.
Om jag får säga det själv.



1 kommentar:

suziluz sa...

Puss!

Och jag vet inte vad som är gråzon, men jag tror på att ta ansvar. Till exempel kör jag ganska mycket bil trots att jag är miljömupp. Och jag står för att det går emot mitt eget rättesnöre, men att jag just där har svårt att få ihop min ideologi med min vardag.

Och jag tror inte att all konsumtion är av ondo. Bara den oreflekterade, oavsett vad man köper. Samma där. Ansvar, va?

Så trist ord, så GOD känsla.

Och puss igen.