lördag 25 januari 2014

Föda i lyx?

"Här får Madeleine föda i lyx" står det i någon skvallerbilaga.

Föda i lyx, vad skulle det innebära? Jag blir fnissig och nyfiken.

Får man spy i en guldskål? Moppar de upp blon som rinner längs med låren med mjukaste cashmere eller vad det heter? Skopar upp plutten från anus med ett Fabregé-ägg? Broderar ihop fitty med silkestråd? Barnmorskan som snällt kryper under ens säng för att byta kateterpåse mitt i natten är en supermodell (och inte en gravid svettig sliten ängel som i mitt fall)?

Jag hade tyckt att det var lyx med egen toa, och eget rum efteråt. En och annan BM kunde även ha varit snällare och klokare (men de flesta var så bra så det uppvägde faktiskt).
I övrigt kunde jag inte ha varit nöjdare.

13 kommentarer:

marie sa...

Hoho så bra!! Föder barn gör vi ju likadant , fattig som rik och det att bli behandlad på ett trevligt och äkta sätt går inte att köpa för pengar!

Saltistjejen sa...

Haha! Fast alla som föder barn i västvärlden föder väl i lyx. Egentligen. För det är väl DET som är lyx om man tänker efter. Att barnafödande inte längre (för oss i moderna lyxiga länder) inte innebär högrisk för att både mamman och barnet ska dö före, under och/eller efter födandet. Att vi har låg infektionsrisk och uppföljning.
Vad jag tror man menar med "lyx" i just Maddes kommande förlossning är väl just att hon lär få eget rum, och säkert lite mer "uppmärksamhet" från gynekologen. Ska själv föda på samma sjukhus faktist, men räknar inte med VIP-rummet. Fick veta att Madeleine fick just VIP-bemötandet även på sina ultraljud där så lite "special treatment" tror jag nog hon får jämfört med oss vanliga dödliga. ;-)
Sedan kan man ju tänka att det här i NYC är lyxigt att föda jämfört med Sverige (för alla blivande mammor) på så vis att man faktiskt vet vilket sjukhus man ska föda på. Och ofta vilken läkare man kommer få. Sin egen gyn. Jämfört med kaoset i Sverige där man inte ens vet om man kommer föda på ett sjukhus i sitt eget län! Men detta hade nog inte gällt Madde även om hon fött i Sverige. Tvivlar på att hon flygets till typ Kalmar i sista stund (som en av mina fd kollegor) pga av platsbrist på alla sjukhus i S-holms län. Eller som många Skåningar som måste föras till Köpenhamn när det krisar med platser där....
Härligt att du var så nöjd med dina! :-)

Magnus sa...

Mjo.. Sveriges vård är kanske inte den bästa, men förlossningar i USA verkar vara ett kapitel för sig. 30% kejsarsnitt (17% i Sverige), dubbla barnadödligheten och 5-faldiga dödstal för mamman mot Sverige.

Egen gynläkare låter ju bra, men massa läkare kan inte förlossningar och det blir ofta kejsarsnitt när kroppen tar sin egen tid och läkaren vill hem.
Tar nog hellre en BM till vårt barn, om det inte tillstöter några komplikationer.

Magnus sa...

För att förekomma eventuella kommentarer..

Jag är inte emot kejsarsnitt.
Det är ett fantastiskt verktyg när det behövs. Jag är emot onödiga kejsarsnitt, som kraftigt ökar riskerna för mamman och barnet.

Jag hoppas (och tror) också verkligen att allt går bra för er, Saltistjejen, och att jag inte spädde på någon oro. Gudarna vet att man får tillräckligt med otäcka förlossningshistorier utan random internet-kommentarer.

Amanda sa...

Jag vet, allt är relativt. Folk som vårdar, medecin, vetenskap = LYX!

Magnus, jag älskar planerade snitt. ÄLSKAR. Kan prata hur länge som helst om det.

Men riskerna (och kostnaderna!) med akutsnitt ska vi bara inte tala om.

Mvh,
Too posh to push
- och fitty är honemoon fresh!

OBS IRONI.
(lite)

Magnus sa...

Förstår dig helt, intellektuellt och praktiskt! Rent fysionomiskt vore det ju svinbra med en dragkedja på magen.

Men.. hur säkra och rutinmässiga kejsarsnitt än är idag, så innebär icke medicinskt motiverade sådana i de allra flesta fall en förhöjd risk för alla inblandade jämfört med en naturlig förlossning.

Jag ivrar verkligen inte hemförlossning, "flumsaker" eller inga mediciner/smärtstillande, men dit USA har kommit med en mycket hög grad av snitt och (rimligen därav) höga dödstal tror jag inte Sverige/Europa/någon vill.

Lite tabu för män att ha åsikter i detta.. jag kommer ju aldrig ställas inför att trycka ut 4 kg bäbis genom könet.

Åsa Hellberg sa...

Haha

tess sa...

Jag är åt det andra hållet, jag älskar att föda barn utan bedövning! Hög smärtgräns javisst.

Johannes sa...

Vi har haft jättebra barnmorskor på alla våra förlossningar (utom den där då när den råstarka lilla indiskan satte sig gränsle över min fru för att knåda den andra tvillingen tillrätta), och det grämer mig att jag inte kan minnas hur en enda av dem såg ut. Ändå tillbringade vi ganska många timmar tillsammans.

Hanna Lans sa...

Det skulle vara intressant att få se siffror över hur många cp-skadade det finns i USA jämfört med i Sverige. Förlossningsskador som orsakats av att barnet suttit fast i förlossningskanalen är bra mycket mer förekommande i Sverige än i USA, helt enkelt för att man snittar upp mamman innan ungen fått hjärnskador. (Läste jag på nätet när jag bodde där, kommer dock ej ihåg siffrorna.)

Som mamma kan jag säga att jag hellre hade fått livshotande skador själv av att de snittade upp mig, än att min son skulle fått hjärnskador. Något som hade varit hög risk för om jag fött i Sverige då han fastnade rejält.

Jag är inte too posh to push, utan fick tyvärr (!) göra båda delarna. Jag är varm förespråkare av kejsarsnitt! Men om man råkar vara en kvinna med härligt brett bäcken och som gillar urkraften som en förlossning ju är, så kan jag bara säga grattis till er!

Magnus sa...

http://www.who.int/entity/healthinfo/statistics/bodgbddeathdalyestimates.xls

Kan inte riktigt tolka datat i denna, men det ser ut som att problemen med "Birth asphyxia and birth trauma" är högre i USA än Sverige (DALY rates: 84 mot 28/100000). Om det beror på snitt eller ej vet jag inte.

Lite mer info om CP-skador och snitt:
http://healthewoman.org/2009/03/06/why-cesarean-section-has-not-reduced-the-incidence-of-cerebral-palsy/

Amanda sa...

Gud vad ni vet! Imponerande.

Själv baserade jag mitt val (och tack och lov fick jag välja! även om det innebar lite kamp, men i backspegeln var det helt rätt val) på ett enda fakta:

Kvinnliga förlossningsläkare väljer själva helst planerat snitt. En liten majoritet, men dock en majoritet.
http://www.theguardian.com/news/blog/2008/jul/11/whydoctorsprefercaesareanb

Anonym sa...

USA är svårt att jämföra med Sverige. Sverige har jämnare kvalitet på sjukvården men USA har enklaver av väldigt bra sjukvård. Ifall man har en bra privat sjukförsäkring och föder barn i Manhattan på ett av de bättre sjukhusen så är det garanterat mycket bättre än något som Sverige har att erbjuda. Om man snittar Bronx, Detroit och Manhattan så är det möjligt att snittet är bättre i Sverige. Är övertygad om att vår prinsessa kommer få en fantastisk förlossning i USA.