lördag 15 februari 2014

Feminist-enkät.

Författaren Lisa Bjärbo slänger ut kroken, jag nappar.

1. Det här är feminism för mig…
En ideologi som strävar efter att definera, grundlägga och försvara politisk, social och ekonomisk jämlikhet för kvinnor.
2. Det här är feminism inte för mig…

Eh ... för mig är det samma sak att säga "jag är inte feminist" som att säga "jag är rasist".
3. Jag började kalla mig feminist när jag var…

Minns ej. Kanske när jag började vuxenstudera, runt 1998? Växte sig starkare under univeritetstiden 2000. Så jävla många dumma självförhärligande killar. Fast fröet grodde redan under mina första sommarjobb och mitt första fasta heltidsjobb på Stadium. Fy fan.
4. Det här tänkte jag om feminismen innan jag själv började inse att jag nog var en del av den…

Vet ej, minns inte så långt tillbaka.

5. De vanligaste motargumenten jag stöter på som feminist är…
"Men män hade det minsann också kämpigt, och många hade ingen rösträtt på 1800-talet!" - Från 60+gamla gubbar.
6. Det svåraste med att vara feminist tycker jag är…

Ingenting. Skulle vara jävligt mycket mer pinsamt och ångestfyllt att inte vara.
7. Här är en lista på fem av mina främsta feministiska förebilder
Kan omöjligt säga fem. Typ varenda kvinna som kom före mig.
8. Den viktigaste feministiska frågan för mig är…

Oj. Utbildning och sjukvård i utvecklingsländer. Förlossningsvård. Fri abort. Typ samma sak alltihop?
9. Så syns feminismen i min vardag
Jag jobbar som författare och en av mina (inte så dolda?) agendor är att skriva så att både kvinnor och män vill läsa, om flickor och kvinnor i 'starring roles'; som såväl hjältar, bovar och ibland offer. Männen i mina verk får gärna vara kuttersmycken och sidekicks. Predikar ofta för mina medföräldrar och -barn i skolan att det inte finns "pojklekar" och "flicklekar", eller "pojkkläder" eller "flickkläder" - bara BARN-kläder. På min sons första förskola röt en pedagog åt en tvåårig pojke som grät: "Don't be such a GIRL." Sonen går inte där längre. På min dotters första förskola klädde hon ut sig i en läkarklädsel och alla kallade henne "Sister Greta". Hon rättade dem, 1,5 år gammal: "No, no, no, I am DOCTOR Greta."
10. Här är tre skitbra boktips som på ett eller annat sätt handlar om feminism
Pass, vet inte. Läser allt och identifierar mig oftare med manliga karaktärer än kvinnliga. Är det feminsitiskt?

2 kommentarer:

TravellingAK sa...

Tack. Bra sagt, väl formulerat. Viktigt när offentliga namn - som du själv - formulerar sig bra och enkelt om feminism.

TravellingAK sa...

Apropå feminism? Jag får ibland höra att "du gillar ju läppstift, du kan väl inte vara feminist". eller "jag har sett att du har kjol, du kan väl inte vara feminist".
Du måste ju fått den typen av kommentarer du med? Har du valt att bemöta? Hur? Ibland önskar jag att jag bara kunde skaka på huvudet, le och gå vidare men jag blir alldeles för frustrerad. Precis som "jag är inte rasist men..." känns det ibland som jag talar med en vägg dock. Hade varit intressant att höra hur andra bemöter&hanterar.