måndag 24 februari 2014

Skriver en novell























med mycket parfym i.
Det är sköj.

Noveller är inte fluff, så menar jag inte, noveller kan vara skitsvårt. Men för mig är det ljuvligt att ta en paus från ett större romanbygge (ie en fucking symfoni), och skriva en liten "hitlåt", totalt luststyrd, utan förväntningar, som jag kanske kan sälja och kanske inte, men det spelar ingen större roll för det tar bara ett par dagar max, och arbetet är värdefullt i sig för det mjukar upp.

5 kommentarer:

CECILIA sa...

Darling, hur var återhämtningen efter dina snitt? Hur ont, komplikationer, när kunde du gå omkring som vanligt, hur var det att ha en toddler hemma som du inte kunde göra något med pga snitt med andra barnet? Är skräckslagen inför fredag, men ändå i ett acceptansstadium pga ungen måste ut, men funderar mycket på tiden efteråt.

Edgrenskan sa...

Noveller, jag bara älskar att skriva noveller. Och visst kan det vara svårt men det är som du säger - det mjukar upp lite.

Amanda sa...

Kära Cecilia, återhämtningen gick bra. Slutade frivilligt med morfinet efter 1,5 dag, efter första duschen. Åkte hem efter två nätter, men maken tog alla lyft med tvååringen + all tvätt i typ 6 veckor (jag lyfte inget tyngre än bebisen, inte ens en tallrik, sträcka sig efter ett glas i köket var för mycket för mig, ärret gick upp pyttelite i kanten, men det var bara att köra på med lite sårtejp enl MVC). Sätta sig upp från liggande var inte skönt precis, men mer obehagligt än ont.
Slutade helt med smärtstillande efter 2-3 veckor.
Kan rekommendera Cicatrix gel på ärret, dyrt som guld och brukar användas efter plastikkirurgi, önskar jag hade vetat om det tidigare.
Förhandstips: Raka dig själv 'upptill' på triangeln innan, mycket trevligare än att bli torrakad av en nervös kirurg-elev med en bic-hyvel på BB. ;) Snittet läggs ofta längre ner än man tror.
Heja heja!

Amanda sa...

P.S: Man får ha på sig supertighta stödstrumpor efter p g av blodproppsrisken. Personalen hjälper dig. Efter mitt första snitt fick jag inga blodförtunnande sprutor, men det är numera standard i UK och Sverige (tror jag). Gav mig själv en tunn, fin spruta i varje lår i ca 10 dagar efteråt. Kändes ingenting. Fick med mig en barnsäker 'sharps box' hem för de kasserade sprutorna, som jag lämnade in på MVC efteråt.

Amanda sa...

Edgrenskan, jag älskar't också. Och att LÄSA noveller!