onsdag 5 mars 2014

Fråga om signering.
















 "Käraste författarinnan,

Du som klämt ut så väldigt många böcker och varit på en hel del mässor and shit.

Ska på min första 'signing' med tillhörande, typ, mingel/läsning om några veckor och nojar över allt som finns att noja över.

Dina bästaste bästa tips för sådna gigs tages tacksamt emot, om du har lust!
-Bra att tänka på, bra att undvika, praktiskt, opraktiskt, tips på lättantagen och neutral 'vänlig författarpose' inför photops (I don't do pictures, seriously don't do pictures - I'll wet myself, it's pathetic) ... och så.

Tackar så hjärtligt på förhand!"

Svar:
Kära du.
Noja inte.
Ha noll förväntningar, så blir du kanske positivt överraskad.

Jag har suttit och signerat ihop med supertrevliga Camilla Läckberg och tidvis haft (eh .. något lite) längre kö än hon (!).
Jag har stått på konstiga podier och svettats och typ en person kom (TACK du som kom!).
Jag har signerat brevid en leksakshylla där barn for runt som jehun. En pojke slog i skallen och blev så ledsen att jag gav honom ett tuggummi (funkade!).
Jag har haft förlagsfolk i kulisserna som vänligt nog kom fram och låtsades vara kunder när det blev för pinsamt tomt.
Jag har stått/suttit helt ensam långa tider när det var pinsamt tomt.
Jag har signerat och ritat snoppar och snippor i böcker (på begäran!).
Jag har fått presenter, blommor, kramar, blivit fotad.
Skrivit fel namn och datum, rivit ur sidor, till allmänhetens munterhet.
Svettats, svettats, svettats.

Folk kommer att ta kort. Med eller utan ditt medgivande. Känn dig enbart smickrad.

Allt beror HELT på omständigheterna, hur eventet marknadsförts, och rena slumpen. 

Överlag kan jag säga att gråmelerat är sämsta färgen mot armsvett. Mörkt eller mönstrat är bra.

Uppläsningar: Gillar ej. Att göra, eller att lyssna på.
Undantaget är om författaren även är en kick-ass-skådis typ Suzanna Dilber, vars uppläsningar är legendariska inom litteratureliten.
Jag har sett uppläsningar på mässor som ingen stannade och lyssnade på. Fy fan, fy faan.
Jag skulle hellre köra en liten frågesund/miniseminarium ihop med förläggare eller kollega/kollegor. Man så att säga lyfter varandra. Och betydligt roligare för de eventuella åhörarna!


2 kommentarer:

Musimus sa...

Åh tack, tack! Jäklar vad mycket det har svettats, noterar och justerar en del val! Känns lite lättare när en numera etablerad författare varit med om det mesta i den skalan. Hey, if you've been there, done that, lived to tell the story and still work as a writer...

Det skall vara ett event med folk som har anmält sig i förväg, så rätt välorganiserat, och en annan där det bara är en allmän straightforward signering. Men skräcken är ändå att det enbart kommer en-två personer och liksom bara markerar hur TOMT det är. Låter faktiskt både mindre stressigt och mycket trevligare med fler kollegor som i mässor, men nu är det tyvärr? bara jag och en stor bokhandel i jänkarland - far, far away from home. Bara att bita ihop. Och hoppas att man i.a.f. spikar läsningen, upplevs som trevlig och ser ut som folk på bilder.

Tack snälla för att du delade med dig av dina egna upplevelser :) Kommer nog att spela upp det för mig själv vid behov av pepp.

suziluz sa...

"Legendariska"?! Really? Jag måste läsa mer högt, det hör ju jag det. ;)