onsdag 26 mars 2014

Handen på hjärtat:

Att bli författare; att vara och jobba som författare, det har sina mörka stunder.

Det är inte välbetalt.
(Hade kunnat tjäna nästan dubbelt så mycket som chefssekreterare, mitt senaste och bästa jobb i UK, som hjälpte mig att bli författare och illustratör tack vare stöttande arbetsgivare + kunde spara pengar inför de två första åren då jag jobbade heltid men i princip utan inkomst.)

Det är ensamt. 
(Men jag älskar det. Har jobbat med fölk, kunder och i kontorslandskap sedan jag var typ 14. ÄLSKAR att jag är min egen chef nu. Behöver inte säga till nån att jag går på toa. Behöver inte säga till nån att jag har behov att gå på museum en hel dag.)

Det är pressande.
(Jag är kreativ. Jag är smart. Jag vet det. Men handlingar är ju det som räknas, inte skryt eller epitet. Varje dag, varje timma tänker jag: "Jag kanske inte är smart eller kreativ längre? Jag kanske har tappat det?")
Jag är egenföretagare och får inte någon ordentlig pension, föräldraledighet eller vab. Jag jobbar heltid, men drar inte in så mycket som en genomsnittlig heltidstjänst gör. Detta måste tas i beräkning. Ingen gråtfiol för mig, bara ett försök att dela med sig av verkligheten. Som jag och vi har valt.
Privatekonomi och sparande känns just nu som min tvilling-karriär. Spenderar ohyggligt mycket tankeverksamhet på hur jag ska kunna hjälpa mina barn på deras väg ut i vuxenlivet, samt undvika att bli fattigpensionär. Ättestupan känns med ens som en extremt vettig idé.

Och på samma gång: Det är underbart. Författaryrket är underbart.

Skulle inte kunna tänka mig ett annat yrke. (Har testat många andra.) Den kärleken jag får, den uppskattningen. Bekräftelsen. Utloppet. Att läsaren vill vara i min värld. Jag finner det oerhört rörande. Jag tar det på stort allvar, det här. Inte mig själv, mig själv tar jag mycket lätt på, men jobbet är allvar. Första gången i mitt liv jag gladeligen givit ett yrke 100%.  


7 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Jag fattar allt!

SPRAKFÅLEN sa...

Hear you! Fattigpensionär och ättestupa. Jajamen.

Karin sa...

Ja, det är ju det här man har anat va. Det är därför jag aldrig tänker släppa taget om mitt moneymaker jobb, förskollärare, utan ha skrivandet vid sidan om. HahahaHAHAHA!!!

Ann-Charlotte sa...

Blir lite rädd för att uppnå min dröm... Men fokuserar på sista punkten!

Pernilla Alm sa...

Jag vill också våga hela vägen. Men har ett jättestort fint hus. Och en fyrhjulsdriven suv som behövs för att ta mig upp till mitt jättefina hus. Och hela övriga familjen vill ha huset. Jag också. jag vill ha allt. Friheten, tryggheten i anställningen, folket i anställningen men också det ensamma i icke-anställning. Och friheten. jag gillar fri.

Perny sa...

Jag är mitt i tanken att svida om. Jag vet ju hur lite man får som författare så jag vågar inte kasta mig in och bara förlita mig på det, men att starta eget och jobba inom författarvärlden och jag vet att det skulle vara underbart men har jag råd. Det är inspirerande att läsa din och andras bloggar, som har satsat hela vägen och som får ihop det.

Andrea Chalupova Hessmo sa...

Hej Amanda,

för din del är jag övertygad om att det enbart handlar om branding och marknadsföring! Det finns många publicerade författare som inte alls skriver lika bra berättelser som du men som säljer massor för att de har en suverän marknadsföring och online kommunikation.

Idag är det mer möjligt än någonsin för författare att göra detta själva online. Du har ju grundjobbet klart - flera publicerade böcker - vilket är mer än vad de flesta klarar av!

Du vänder dig enbart till svensk målgrupp?

Här kommer några tips:

- jag skulle satsa stort på vackra bilder på Oxford som ju är både din verkliga och litterära location. Det finns ju gott om intresse för England i Sverige. Framhäv Oxfords skönhet, mystik och historia på din blogg, på FB, Instagram, Pinterest osv. På så sätt skapar du ett naturligt intresse för dig och dina romaner.

- coacha/konsulta blivande författare via skype (antingen i grupp eller en och en) hur man skriver en roman. Du har ju all cred att göra det. Tror det finns en hel del personer som skulle vara beredda att betala för att höra "en riktig författare" berätta hur man gör när man skriver en bok. Coacher/konsulter brukar ta runt 1500 sek i timmen, alternativt sätta ihop ett "coaching-paket" med flera sessions.

- Sätt ihop din egen online kurs med audios + videos och ta betalt för den. Marknadsför den via social medier. Där du berättar om din skrivprocess, kanske även för illustratörer, ge tips för hur man jobbar osv. Utbildning sker mer och mer online och folk är villiga att betala för att lära sig saker hemifrån på tider som passar dem.

Här är en väldigt bra sajt som berör allt detta: http://www.thecreativepenn.com/

Connectar gärna med dig via LinkedIN.

Hälsningar,
Andrea