tisdag 19 augusti 2014

Nu börjar det.






















Skoluniform - tummen upp.
Lilla F är så stolt, så stolt, även om hans uniform inte riktigt är så här proper.

Vi är alla rätt spända på vad det nya läsåret kommer att innebära. I den svenska bloggvärlden är det just nu mycket prat om negativa känslor inför skolans tuffa värld.
Vår "gamla" förskolerektor här i Oxford hade en devis, och den var att även om barn måste vara vänliga och respektfulla, så kommer bråk alltid att hända.
Det gjorde de också. Rätt allvarliga bråk och konflikter. Pojkar mot pojkar snarare än pojkar mot flickor, om jag får sticka ut hakan.
Då menade hen (förskolerektorn) att det är viktigt att barn lär sig 'resilience' (ungefär = återhämtningsförmåga. Eller som jag tolkade det: Skinn på näsan). Vi såg hur vår pojk blev hårdare jämte dessa 'störiga' grabbar, ja (klysha, generalisering, so sue me). Men han blev kanske framför allt mer street smart, ie lärde sig undvika bråkstakarna och göra sin grej, alternativt käfta tillbaka utan att ta till nävarna. Och det var möjligen inte helt negativt. Men han är fortfarande mycket rädd (och melodramatisk) när det handlar om några av de äldre grabbarna. Det var jag också i hans ålder, och för nån dum tjej med. Utan egentlig anledning.

Vad ska man säga. Jag hade 9 översvallande positiva grundskoleår trots att jag var mjuk, rent av naiv, och ganska udda. Maken = not so much. Mobbning från helvetet.
Är jag orolig för lilla F? Inte särskilt. Jag känner att hans grundskola kommer att innebära mer disciplin, struktur och även mer vårdande närhet med vuxna än vad Föris gjorde för honom. Nya rektorn har en princip för läxor i åk 1 & 2 - de behöver inte vara 'rätt', men läraren vill inte bli uttråkad av svaren, ie var lite vitsig, unge!
Och jag är inte konservativ, men jag måste säga att jag ÄLSKAR att de kallar sina lärare Mr X och Ms Y nu. Anglofil kanske det kallas?

Ja ja, jag återkommer med rapport om hur det går i Stora Skolan närmare jul.



1 kommentar:

Christin sa...

Välskrivet inlägg. Du har verkligen en unik röst, den tappar du aldrig.

Blir det bokmässa i år? Läste någonstans att du uteblir?
Jag har ett enda engagemang. Lite futtigt å ena sidan, jävligt skönt å andra. Att ha ett lite lugnare år i år.