tisdag 30 september 2014

Hej, det är jag som är granhitler.

Och nu har jag vaknat, fast det inte ens är oktober.
För jag är så glad! Jag har hittat GULA kulor. Det finns ingenting som gör en gran så göttig och mysig och lyxig som några gula kulor.
OBS: Det är INTE guld vi pratar om. Den kalla, kyliga, lätt billiga guldlooken. Det får man förstås också ha med. Men det är inget surrogat för det o-så-viktiga - och O-SÅ-OMÖJLIGT-ATT-FÅ-TAG-PÅ gula. Speciellt inte när man som jag bara köper okrossbara kulor. Livet är för kort för glas som går i kras på självaste granen.

Dessa norpade jag åt mig på B&Q (byggvaruhus) för en spottstyver i veckan. Japp, pyntet finns redan i butik. När jag såg att de hade gult och okrossbart fick jag fan förhöjd puls. Det är pyntets heliga graal.

Anyhow. Jag fattade liksom det där med gult i granen på ett medvetet plan för ett par år sedan när Kirstie Allsopp hade ett julprogram på teven. Hennes gran var SÅ fin, lite skandinaviskt sparsam, och hon hade EN kornblå matt kula, EN lejongul, och EN cerise. Resten var röda.
Det var _magiskt_. Gult gör att något liksom ... händer.

Happ, du tror jag är knäpp nu. Det må vara hänt. Så länge du kommer ihåg mitt toppentips: att ha lite varmgult i granen. OK?
Varsågod.

P.S: Granhitler föddes när hon gick Reklam- och dekorationslinjen och gjorde praktik på NK i Göteborg tidigt 90-tal. Granhitlers arbete bestod i att klä, och i vissa fall tillverka dekorationer till ca 150 julgranar till det fina varuhusets årliga köpfest.


8 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Åh, den utbildningen ville jag gå! Blev istället sporrad att bli jurist. Same, same liksom?

Amanda sa...

Absolut, same same! ; )

Åh, den utbildningen var ashärlig. Plus att man var tvungen att ha minst 4,1 i medel från högstadiet för att komma in (i Skara i a f). Små elit-esteter, det var vad vi var.

Hanna Lans sa...

Haha, elit-esteter. Ska komma ihåg det ordet och använda framöver. :)

Anna Hansson sa...

Känner att jag inte behöver skämmas som funderade på att ta upp adventsljusstakarna igår!

Amanda sa...

Hell no Anna.

Tante Jul sa...

Jippi! Jeg kjøpte grønne kuler i januar; det er det heller ikke så ofte en kommer over. Men de gjør nok ikke like mye av seg som gule...

Johanne sa...

Jag har spenderat mycket tid med att fundera på hur färger fungerar och förhåller sig till varandra. As you do. Och ofta kan en färg som inte riktigt passar in reagera med de andra färgerna på ett nästan magiskt sätt.
Kolla in fair isle-mönster från Shetlandsöarna, där finns alltid några varv i mitten med en helt avvikande färg. Det kanske är så de gula kulorna fungerar i granen också. Måste prova!

Amanda sa...

Just så, Johanne. Just så!