måndag 29 december 2014

Där kom den.























Lilla F (bedjande, lappsjuk): "Mamma, jag saknar min fina skola."
Lilla G: "Och jag saknar min förskola!"

Jag kan inte i ord beskriva hur glad och tacksam jag är över att de känner så.

En annan grej jag tänkt på, nu när lilla F gått i brittiska 'ettan' i ett halvår:
Hur TÄVLINGSINRIKTAD skolan är. Och hur mycket barnen - fem-sexåringarna - gillar det.

"Ten points to Slytherin!" liksom. Konstant.
Så här: De är två förstaklasser och två tvåor som har raster ihop och morgonsamling ihop varje morgon. En gång i veckan får föräldrar vara med på morgonsamlingen och då delas det ut små priser (typ en klass får "ta hand om" ett speciellt gosedjur i en vecka, eller en burk smågodis) för: Bästa beteendet på rasterna. Minst frånvaro. Bäst på att komma i tid varje morgon. Bäst på att samla in X till skolans basar. Samt diplom för individuella prestationer till två i varje klass.

Alltså det JUBLET när någon klass 'vinner' något. Den lagandan.
Annorlunda för en svensk, minst sagt.

Dessutom kräver de oerhört mycket av barnen när det gäller matte och engelska. Mitt eget 5,5-åriga jag är grön av avund.

P.S: Och UNIFORMERNA sedan! Och att all personal kallas Mr/Mrs/Miss/Ms X.
Älskart.




Inga kommentarer: