onsdag 31 december 2014

Jullovets stolthet.

















Och än-tli-GEN äger jag ett par av dessa "skitfula" (enligt min mamma, hon har tydligen SLÄNGT sina!) små plasttomtar från 1960- eller 70-talet (?).

Har länge försökt forska i dessa tomtars ursprung som den minnesgoda bloggläsaren vet. Någon menade att de tillverkades i Danmark. En annan inflikade att figurerna tyligen fanns till salu i så gott som varenda ICA för några korvören under en period. Jag frågade t o m Peter Pluntky men han svarade aldrig.  

Jag f*cking älskar dessa kitchiga tomtebarn. Tur att internetshopping är en av mina superkrafter men jag kan säga så här: Det tog sex år och ... eum ... 'lite' pengar. Dessa har bott i USA.


6 kommentarer:

Dr A sa...

Lite nyfiken på hur de hanterar barn med diagnoser, typ aspergers och adhd?
Min yngste son har autism med normalbegåvning, och hade inte klarat av den här typen av press, vilket mitt äldsta normalfungerande hade gjort. Finns det utrymme för dem i brittiska skolor? Här ska de ju pressas in i det vanliga skolsystemet, det går... så där. Det finns resursskolor, men de ligger lååångt bort och det är långa köer för att komma in.

Anonym sa...

Kommentaren skulle ju kommit på förra inlägget, tjoho och gott nytt år!

Amanda sa...

Hej Dr A, de finns utrymme om det finns en diagnos, är min lekmannauppfatning. Och det kan tydligen ta sin tid at få diagnosen, speciellt när man är typ fem? Men i lilla Fs låg- och mellanstadium eller vad man ska kalla det finns elever med cp-skador (framför allt fysiska) och autism. Det finns en specialklass med minst två lärare så vitt jag förstår. Vissa barn/föräldrar har dock bytt till skolor med exta kompetens.

Anonym sa...

Ja, fem är tidigt för en diagnos. Kan vara så mycket annat som spelar in. Det tar lång tid i Sverige, antar att det är samma i UK. Skönt att höra att det finns utrymme för dessa barn i UK. Vi skulle önska en specialklass i barnens skola, speciellt som det är en stor sådan och det finns rätt många barn med svårigheter. Här finns resurser men som förälder måste man kämpa med näbbar och klor för att få dem.

monki sa...

Din kära moster har då inte slängt dessa tomtar (som jag oxå har alltså) Kram från Moni

Pia Widlund sa...

Åh, jag har en likadan tomtenisse och tomtetjej som visas på bilden. Mitt pepparkakshus blev det dock inte så mycket av...