torsdag 18 juni 2015

Mitt i all svärta






















denna juni finns det en fjantig, löjlig, glättig undring jag bara inte får ur skallen:

På 70-talet sändes ett svartvitt barnprogram, kan ha varit stillbilder, kan ha handlat om en pojk som hette Ludde, jag vet inte säkert, jag var ju typ nyfödd.
Men.
Beatleslåten Ob-la-di Ob-la-da var i alla fall signaturmelodi.
Och jag tänker nu att hur, HUUUUR fick de rättigheterna till detta?

Och sedan tänker jag att det fick de nog inte; de bara TOG låten.

P.S: Jag fick mitt namn efter en dansk 70-talsserie om en liten tjej som hette Amanda. Tack moster, well spotted! Var ensam om namnet tills jag fyllde 16.


6 kommentarer:

Lo sa...

Kalle Vrångelbäck, hette han! Och hans lillasyster hette Loppa. En strålande barnbok är det också!

Amanda sa...

JUST DET!!!
Tack! Vilket fantastiskt minne du har.

Lo sa...

Nåja, jag har ju läst den med mina egna barn också, i modern tid :)

Anonym sa...

Om det inte var Beatles som framförde låten behöver man inte tillstånd, bara betala stim-pengar.

Marie sa...

Ah... Kalle Vrångelbäck hade jag glömt. Tack för påminnelsen! :)

Johanne sa...

Kalle Vrånglebäck gillade ju Beatles och trallade på deras låtar i boken. Och det var ju bara reklam de inte ville använda sina låtar till. Vilket Sony/Michael Jackson har struntat högaktningsfullt i.