onsdag 18 maj 2016

Så blev min första bok antagen:





























Nyutgåvan och originalet.

Jo så här var det:
Jag träffade två kompisar till kompisen Sarah. Den ena, Ciaran, jobbade med fejk-spök-TV (engelska Det Okända), den andra, Richard, var akademiker inom parapsykologi.
Genom att snicksnacka med dessa två + en livslång kärlek till spooky shit fick jag en idé som byggde på fejkade medier, och deras historiska metoder för att lura folk vid seanser osv.
Jag tänkte att detta var mer stoff än bara för en novell (hade tidigare fått flera noveller publicerade) och skrev ett par kapitel. Kunde inte avgöra om det var skit eller ej så mailade sveriges då enda litterära agent Bengt för lite objektiv feedback. Hade hört talas om honom genom Camilla Läckberg, och han hade även visat lite intresse för några krönikor jag skrivit på (det då ganska nya) Internet och tyckte att jag borde skriva chick lit ...

Han sa "Detta är BRA, men frågan är, kan du avsluta din story? En bok är en bok och måste ha en början, en mitt och ett slut. Jag vill läsa hela på min semester om 6 veckor, fixar du det?"

Jag fixade det, eller rättare sagt råmanus, men början, mitt och slut hade jag i a f. Applicerade mina skills från att skriva D-uppsats på hela grejen, m a o måste skriva x antal ord om dagen/i veckan.

Agenten och hans medarbetare Maria gav mig fantastisk och hård feedback för omskrivningar, typ tre A4-sidor. De sa också att de inte kunde representera mig eftersom agenter sällan eller aldrig jobbar med debutanter.

Jag skrev om precis som de föreslog, det tog kanske en månad.

Sedan skickade jag till Albert Bonniers och fick en jättefin och peppande personlig refusering från Kristoffer Leandoer med toppentipset: Fundera på vad du vill säga med den här boken och varför.

Skickade sedan till två-tre mellanstora, och några mindre förlag.

Fick standardrefuseringar. (Sånt händer. Ofta. Bara att hacka i sig.)

Skickade sedan till H-ström Text & Kultur eftersom jag visste att de givit ut en doktorsavhandling om skräckfilmer och tänkte att jag kunde passa in där.
Fick ja tack efter mindre än två dygn.

Men min andra bok valde jag att vända mig till ett mer kommersiellt förlag; Forum, eftersom jag ville försöka leva på mitt skrivande.

And the rest is history.

Frågor på detta?



4 kommentarer:

Eva sa...

Inga frågor på detta.
Bara beundran att du började.
Väntar på mer böcker från dig nu!

Jenny sa...

Vad spännande att höra hur du började. Men en fråga, hur var de där 6 veckorna när du skulle färdigställa ett helt råmanus? Det låter helt galet tajt om tid :=) Så imponerad av att du lyckades skriva ihop råmanuset på den tiden. Kram

Amanda sa...

Det gick, på nåt sätt ...

Annika sa...

Man tackar för inlägget :-) Och så skön inställning du beskriver; att bara GÖRA det.