fredag 22 juli 2016

Klassiska (?) filmer jag aldrig har sett:

Midnight Express
Dr Strangelove
Titanic
Apocalypse Now
Raging Bull
Schindler's List
Good Morning Vietnam
Lilo & Stitch
Hannah och hennes systrar
Sista tangon i Paris
Being John Malkovich
Juno
The Exorcist

Klassiska (?) filmer jag sett & älskar:
Freaks
The Cabinet of Dr Caligari
Amadeus
Top Gun (ja faktiskt)
Deer Hunter
The Graduate
Midnight Cowboy
Dangerous Liaisons
The Hauning (1963)
Beauty & the Beast (eller som E kallar den: Stockholmssyndromet)
Napoleon Dynamite
Psycho

Du?


9 kommentarer:

DDT sa...

Ha! Jag har inte heller sett Titanic. Jag trodde att jag var ensam i västvärlden om detta. Men att du inte sett excorsisten var ju lite otippat.

Amanda sa...

Ja, otippat. Är den tillräckligt spooky egentligen? Hur väl har den åldrats? Det är frågorna jag ställer mig.

Jenny sa...

Trodde också att jag var ensam om att inte ha sett Titanic!

Annars skulle jag nästan kunna byta rubriker på dina listor för mina med sett och osett.

Gunilla Byström sa...

Har du sett Orlando? En mycket speciell film som kräver att man får vara ifred när man avnjuter musiken, kostymerna, stämningen och Tilda Swinton.
Jag har sett den en gång men när jag skulle se gång nr två (på DVD) krävde den för mycket av min lilla person. Önskar jag orkar se om den en gång till innan jag dör.

Gunilla Byström sa...

Och av de du inte har sett vill jag rekommendera Midnight Express, Goodmorning Vietnaaaaam och Schindler´s list. Very very good movies, you know!

Amanda sa...

Nej Gunilla men jag _vill_ se Orlando!!

DDT sa...

Njaa, kanske inte. Tempot är mördande långsamt och estetiken är skriande 70-talsful. Men de scener som är otäcka är riktigt jävla läskiga. Fast då är just besatta barn till och med läskigare än clowner i min värld.

Anonym sa...

Du skulle gilla Exorcisten. Fy fan. Såg den på gamal fina COSMORAMA i Skövde en varm sommarkväll och stapplade ut och såg mig skräckslagen omkring. Och Orlando. Fantastisk!

Såg inte du Being John Malkovich? På riktigt? Den där våren trodde jag vi såg alla filmer ihop men jag såg den ju med Ola...

PÖSS!
Tutt

Amanda sa...

Och nu kom jag på: Har inte heller sett Sound of Music.
I'm a freak.