torsdag 21 juli 2016

Lästips!

100 Hemskaste av Helena Dahlgren är en jefligt bra ny faktabok, (och inte bara för att en av mina romaner är med i den - jag blev dock skitglad för det).
Helena har helt enkelt stenkoll på skräckgenren:

"Som skräckentusiast får jag ofta två frågor: »Skrämmer du inte dig själv?« Och: »Varför läser du om så hemska saker när världen ser ut som den gör?«
Några av svaren på de frågorna finns i den här boken.
Men framför allt får du hundra omsorgsfullt utvalda skräcktips från 1818–2016, från Frankenstein till Färjan, från gotikmysrys till splatter. Det är varken kulturkanon eller kulturdebatt – eller kanske både och?
Här trängs penny dreadfuls med Den Goda Smaken, Cthulhu tar en svängom med screamqueens och ja, jag tror att jag kan lova att en viss liten man från en annan plats kommer att dansa igen...
Hundra skräckupplevelser som tar mig i handen och drar mig tillbaka ut i de mörka, mörka skogarna.
Vill du följa med?"

2 kommentarer:

Gunilla Byström sa...

Men ärligt... Färjan är väl inte sådär väldans bra? Jag tröttnade på griseriet, men läste den till sista sidan. Vampyrer är inte min grej helt enkelt. Inte i bokform i alla fall.

Amanda sa...

har ej läst den, ska!